dinsdag 9 juni 2015

Met een schuursponsje

Genietmoment

Als de zon lekker schijnt neem ik me altijd voor in ieder geval even in de tuin te gaan zitten. Het lukte van de week een paar keer, maar wel op het laatste nippertje. Om een uur of half 5 is er achterin de tuin nog een klein beetje zon. Eigenlijk perfect, het is dan niet meer zo heet en met een bakje koffie en een boek geniet ik van het moment.
Van de week zagen we ineens een muisje lopen in de tuin. Of het was een heel tam beestje of één die bijna dood was... ik denk het laatste. Ik kon hem zelfs even aaien. Dat deed ik niet met m'n handen, maar met een schuursponsje!



Het tuintje

Afgelopen week heb ik heel wat uurtjes in ons moestuintje gewerkt. De pompoenpitten zitten nu eindelijk in de grond. Er is heel wat onkruid gewied, maar nog niet alles. Er is nog veel te doen, maar dat geeft niet, ik wil echt dat er nog meer gezaaid gaat worden.
Maar laat ik ook vooral deze prachtige eerste oogst niet vergeten te vermelden:
Een flinke uit de kluiten gewassen radijs!
Eerlijk gezegd houd ik niet zo van radijs en heb ik 'm in de grond laten zitten:)


Toen ik hard aan het werk was, kwam er een tuinvrijwilliger naar me toe met de vraag of ik straks alsjeblieft twee kroppen andijvie mee kon nemen, er waren er veel te veel. Dat werd een lekkere stamppot.


Nederlandse les

De eerste twee Nederlandse lessen zitten erop! En leuk dat ik het vind! De eerste ochtend kwamen er geen 5 vrouwen, maar 1. Dat vond ik niet zo heel erg, want ik denk dat mijn voorkeur zowiezo naar 
1 op 1 uitgaat. Gisterenavond ging ik met m'n meiden naar m'n Iraanse vriendin toe. Ze had ons uitgenodigd voor het eten. Het was heerlijk en gezellig. Terwijl we daar aten belde haar dochter uit Iran. Ze heeft haar al anderhalf jaar niet gezien en mist haar zo!
Na het eten gaf ik haar haar tweede les, ze leert ontzettend snel!
Toen dat klaar was kreeg ik een heerlijke warme drank. Het brand zo'n beetje door heel je keel... Ik had het zelf al een paar keer geprobeerd te maken, maar deze was zoals het was bedoeld en ontzettend lekker. Hier is het recept:

1 liter gekookt water
flink stuk gember
1 citroen
honing naar smaak

De gember schillen en raspen.
In een filterzakje doen en in het water leggen.
De citroen er in schijfjes bij leggen, of uitpersen mag ook.
Dat minstens twee uur laten trekken.
Het is ook prima als het twee dagen staat!
Wanneer je het wilt drinken, verwarm je zoveel als je wilt.
en doet er 1 of 2 theelepels honing bij.
Jum!

Dit staat al vanaf vanochtend op het fornuis, voor vanavond! Echt lekker op een 'koude' dag als deze.

Schrijfsels

De stukjes voor Ezechiël waar ik voor een opdracht mee bezig was, daar ben ik mee gestopt. Ik kwam niet verder dan tot hoofdstuk 10. Ik heb maar eerlijk toegegeven dat dit iets te ver boven m'n pet ging. Het kostte me ontzettend veel denkwerk en tijd voordat ik iets op papier had. En dat geeft op zich niet, maar met zulke dingen moet ik gewoon alleen zijn en dat ben ik hiervoor te weinig. Gelukkig was het geen probleem, het was toch al extra werk wat ik had gedaan, de stukjes die ik eigenlijk moest schrijven zijn al langer klaar.






1 opmerking:

  1. Volgens mij is het een ratje! Toch? leuk dat die taalles zo fijn is. Eén op één kan je net wat meer contact hebben. Dat drankje is wel wat voor mij. Ben helemaal gek op gember.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.