zaterdag 15 juni 2013

Lekker huishouden


Ken je deze koe? Wij zijn inmiddels dikke vrienden! Ik ga je er iets over vertellen, misschien heb je er ook iets aan. Al een poosje ben ik op zoek naar iets wat me blijvend zou kunnen helpen het huishouden goed en structureel bij te houden. Het is niet zo dat het hier altijd een chaos was, want na 17 jaar gezinsleven heb ik daar echt wel iets van opgestoken en in praktijk weten te brengen.
Maar het structurele, dat ordelijke, dát heb ik niet altijd. In de blogserie over het managen van je huishouden van Wendy Born, verscheen een enorme lijst met huishoudelijke klussen. 


Toen ik deze zag, zonk de moed me een beetje in de schoenen, want hoe wil je dit allemaal tegelijk in gaan werken? Toen kwam ik 'remember the milk' tegen, zal vast ook wel op een blog zijn geweest. Dat is een programma en daar heb ik de hele lijst ingevoerd, daarbij kun je aangeven om de hoeveel tijd de klus herhaald moet worden en hoe lang je er over denkt te doen. 


Wat het voor mij zo ideaal maakt: de herhaalfunctie gaat pas in op het moment dat je de taak hebt voldaan. Dat betekent dat er nu al een hele flinke lijst aan taken van start zijn gegaan en als ik dan eens op een mooie zonnige dag denk: vandaag ga ik de gordijnen eens wassen! Op die dag vink ik deze taak aan en verschijnt de datum van de volgende keer dat het moet gebeuren. Zo zie ik alles van verre al aankomen en dat vind ik fijn. Ik heb het op de computer bewerkt en vervolgens ben ik er verder mee gegaan op een app. 


Super overzichtelijk, met lijstjes voor 'werk', 'persoonlijk', 'studie', daar heb ik zelf nog een lijstje 'weekmenu' aan toegevoegd. Tot nu toe werkt het naar zeer grote tevredenheid, en ik mérk het ook echt. Als er 'vloer dweilen' op m'n lijstje staat, dan moet ik dat gewoon écht doen. 


Ook als ik moe ben en eigenlijk naar bed wil. 
Maar o wat ben ik dan dolgelukkig en reuze in mijn sas als ik de volgende ochtend de huiskamer binnenkom en die er spik en span uitziet! De dag lacht me dan toe!

6 opmerkingen:

  1. Super Lieneke dat je dit hebt gevonden. Het geeft inderdaad een voldaan gevoel als je die klus dan ook echt gedaan hebt.
    Leuk....en nu volhouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk dat je dit deelt! De moed zakte mij ook in de schoenen bij Wendy's lijst die steeds langer werd ;). Lijkt me een leuk en motiverend systeem, ik ga er eens naar kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet je doen! En als het niets voor je blijkt te zijn, kun je er altijd weer mee stoppen en heb je misschien ondertussen toch lekker wat extra's gedaan!;-)

      Verwijderen
  3. Ik zeg altijd wel 'En zo is het'op je blogs,maar hier voel ik niets bij :) Lijkt me zo erg om iets te 'moeten' van een of ander lijstje.
    Maar als het werkt...waarom niet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, Marieke, je mag er best een keertje 'niks bij voelen'!!;-)

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.