donderdag 27 juni 2013

Mijn ziel, wacht even!

Vandaag wil ik iets delen wat ik ook eerder deze week op facebook deelde. Het kwam zomaar 's ochtends bij me op en ik werd er echt door bemoedigd. De tekst 'de rechtvaardige zal leven door geloof' kennen we wel. Maar over welk geloof gaat dat nou eigenlijk? Vergeving van zonde? Opstanding uit de dood? Bevrijding, genezing in Jezus' naam? Dat zijn de eerste dingen die in mij opkomen. Maar toen ik nadacht over wat er allemaal tijdens mijn stille tijd die week voorbij was gekomen, werd het rijtje almaar langer
, aangevuld met de dingen die blijkbaar standaard in mijn hoofd zitten om mezelf mee toe te spreken.
Hier volgt het lijstje en het is natuurlijk helemaal niet compleet. Ik zou het leuk vinden om in een reaktie te lezen door welk 'geloof' jij vandaag leeft?!

De rechtvaardige zal leven door geloof...
Het geloof dat God mij uit de modder en het slijk heeft gehaald, ja zelfs uit een rampzalig graf!
Het geloof dat er geen enkele aanklacht standhoudt door het bloed van Jezus!
Het geloof dat al mijn zonden vergeven zijn!
Het geloof dat de Trooster in mijn hart woont!
Het geloof dat ik een Voorbidder heb in de hemel, die voor mij pleit!
Het geloof dat God mijn voeten maakt als die van een hinde!
Het geloof dat God mijn lamp brandende houdt!
Het geloof dat Gods goedheid en trouw mij zullen volgen alle dagen van mijn leven!
Het geloof dat niets en niemand mij kan scheiden van Gods liefde!
Het geloof dat ik met mijn God over muren kan springen!
Het geloof dat ik eeuwig leven heb!
Het geloof dat Gods kracht zich openbaart in mijn zwakheid!
Het geloof dat ik rust vind bij Jezus als ik moe ben!
Het geloof dat alles mee zal werken ten goede!
Het geloof dat God mijn goede naam en eer is!
Het geloof dat ik deel uit maak van het lichaam van Christus!
Het geloof dat God mij gaven en talenten heeft gegeven voor de opbouw van Zijn koninkrijk!
Het geloof dat God voor mij uitgaat!
Het geloof dat onder mij eeuwige armen zijn!
Het geloof dat ik op een dag oog in oog zal staan met mijn hemelse Bruidegom!
Het geloof dat het geloof op een dag wegvalt omdat ik het dan allemaal met mijn eigen ogen zal zien!

Ik noemde het 'mijn' preek tegen mezelf voor die dag, omdat 'het tegen jezelf preken' al eerder ter sprake was gekomen die week. Gisteren las ik het opnieuw in 'Verlangen naar God' van J. Piper, een citaat van Martyn Lyod-Jones:


Besef je dat het ontbreken van geluk in je leven voor het grootste deel te wijten is aan het feit dat je niet tot jezelf spreekt, maar alleen maar naar jezelf luistert? Neem bijvoorbeeld die gedachten die bij je opkomen als je 's morgens wakker wordt. Je hebt ze niet zelf opgeroepen, maar ze praten tegen je, ze roepen de moeilijkheden van gisteren weer bij je boven, enz. Er is iemand aan het praten. Wie is dat eigenlijk? Je bent het zelf. Daarom deed deze man (in Psalm 42) het volgende: hij laat zijn eigen ziel niet maar aan het woord, maar neemt zelf het woord: 'Wat buigt gij u neder, o mijn ziel?' vraagt hij. Zijn ziel had hem terneergeslagen, verdrukt. Maar nu staat hij op en zegt: 'Ziel, wacht even, ik heb je iets te zeggen!'

Heb een dag vol mooie toespraken vandaag!!



4 opmerkingen:

  1. Het geloof dat Zijn genade in overvloed is voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi, dankjewel! Dat is nog eens iets anders dan nèt genoeg!

      Verwijderen
  2. Het geloof dat Hij ALLES doet medewerken ten BESTE voor mij, omdat ik Hem liefheb (zelfs als 'zie' dat nog niet met mijn menselijk oog). Dat is iets wat ik mezelf voorhoud, op die (dagelijkse) momenten dat ik mezelf moet toespreken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amen! Ik moet het mezelf ook regelmatig voorhouden, 'alles' is ook wel heel veel!

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.