zaterdag 17 augustus 2013

Teleurstellingen

Een heleboel teleurstellingen worden opgesomd in dit hoofdstuk. Teleurstellingen proberen ons altijd in verleiding te brengen om toe te geven aan twijfel, angst, schaamte of zelfmedelijden.
We hebben onderscheidingsvermogen nodig om in te kunnen schatten waar een hindernis vandaan komt.
James Fraser leerde zijn leerlingen, waaronder Isobel, bidden:
'Als deze hindernis van U komt, aanvaard ik hem. Maar als hij van de duivel is, weiger ik in de naam van Christus hem te aanvaarden, evenals al zijn boze werken.'

Eén teleurstelling wil ik noemen. Het spreekt me erg aan, ik denk omdat ik zelf moeder ben. Isobel kan om de een of andere reden haar dochter niet dichtbij op school doen, maar zal afstand van haar moeten nemen en haar naar de school van de China Inland Mission moeten doen, waar zij een groot deel van het jaar gescheiden zal zijn van haar ouders. Ze geeft zich over aan haar verdriet. Tot God ongeveer alsvolgt tot haar spreekt:

'Kijk nu eens mijn kind, je hebt toegegeven aan je verdriet. Je hebt je verlies tot in de kleinste kleinigheden onder de loep genomen.... Wat heeft het je gebaat? Je bent emotioneel zo slap als een vaatdoek... Laat Mij je een goede raad geven voor de volgende keer... Omgord dan je lendenen en probeer een soldaat te zijn...Sta je gedachten niet toe stil te staan bij je verlies, daardoor ga je heus niet minder van haar houden. Ik heb je toch zoiets als gezond verstand gegeven - roep dat te hulp. Het gezonde verstand zal je leren alle situaties te vermijden waarin je gevoelens geprikkeld worden...'
'Maar', wierp ik tegen, 'zal dat mij niet hard maken?'
'Dat zal niet gebeuren', beloofde Hij, 'je gevoelsleven zal zelfs dieper worden, wanneer je het niet toestaat af te reageren in uitbarstingen van verdriet. Sublimeer je gevoelens: Richt je aandacht op anderen en help hen!'
Dit vind ik voor mezelf een leerzame les. Je kunt er uit halen wat voor jou in een bepaalde situatie van toepassing is. God zei dit in deze specifieke situatie tegen Isobel, zo wil God ook in ons leven spreken. Het kan zijn dat je in een soortgelijke situatie zit en God iets heel anders tegen je zegt. Dat is het mooie en unieke (en misschien vinden we dat ook wel het lastige) van de relatie die God met elk van Zijn kinderen heeft.
Terug naar het onderwerp.

Nog een laatste citaat:
'Teleurstellingen hebben iets te maken met ons gelijkvormig worden aan Zijn beeld.
Lijden, ja, maar ook Zijn liefelijke, troostvolle gemeenschap in dat lijden. Het openbaart ons de kracht van Zijn opstanding en wanneer Hij een uitkomst bewerkt, die geen sterfelijk wezen had kunnen teweegbrengen, dan leren wij Hem kennen.'


Merk op mijn ziel, welk antwoord God u geeft!



N.a.v. hfd 5 uit 'In de arena' van Isobel Kuhn.





1 opmerking:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.