vrijdag 2 augustus 2013

Verborgen keuzen

Omdat wij zoveel in de Bijbel moeten lezen, is het zo gemakkelijk om je persoonlijke stille tijd te verwaarlozen. En dan is het onvermijdelijk, dat je geestelijk versuft. Ik merk, dat sommigen van ons het gevaar lopen, af te drijven tot een lege, uiterlijke vorm van gemeenschap met Hem, tot het missen van de dagelijkse, levende omgang. Wil je er voor bidden, en de Heer om een oplossing vragen? En er in de volgende samenkomst over spreken?


Isobel Kuhn

Dit werd Isobel voorgelegd op het Moody Instituut. In de samenkomst stelde zij voor dat zij een overeenkomst met de Heer zouden sluiten door, gedurende ongeveer een jaar, dagelijks een uur in Zijn tegenwoordigheid door te brengen, in gebed of in het lezen van Zijn Woord. Het doel was de gewoonte te vormen om God de centrale plaats in het dagelijks leven te geven in plaats van het werk de belangrijkste plaats toe te kennen en de tijd met de Heer in een klein hoekje te duwen of uit te stellen tot een vrij ogenblik.
Ook stelde zij voor dat ze eenmaal per maand  bij elkaar zouden komen om eventuele mislukkingen te belijden en samen de Heer te aanbidden.

In het hoofdstuk staan verschillende voorbeelden in hoe er keuzen werden gemaakt om zich aan deze belofte te houden, wat vaak niet eenvoudig was. Zo vond Isobel bijna geen plek waar zij eens even alleen kon zijn en is uiteindelijk in het berghok voor de bezems, emmers en andere schoonmaakspullen op een omgekeerde emmer gaan zitten. Met bezems en stofdoeken om haar heen hangend had zij een heerlijke tijd met haar Meester. Een andere keer werd een maaltijd overgeslagen.


Het resultaat van onze tijd en ook strijd die we met God alleen hebben zal waarneembaar zijn voor de mensen. "En je Vader die in het verborgene ziet, zal het je lonen!" (Mat. 6: 6b)


Als ik dit hoofdstuk lees dan welt er een verlangen in me op om veel meer in Gods aanwezigheid te zijn. Ik weet dat ik daar de hele dag in kan leven, maar ik weet ook dat het goed is om daar een bepaalde tijd en plaats voor apart te zetten. Hoe heerlijk is het om op te merken dat God je zo persoonlijk kent en je hoort en je Zijn antwoorden op je gebeden opmerkt door het leven van de dag heen. Ik weet dat het zo is dat ik God lief heb omdat Hij mij eerst lief heeft gehad met een zoveel grotere liefde! Maar deze week, en niet alleen door dit boekje, leerde ik ook dat mijn verlangen naar Gods aanwezigheid een zwakke echo is van Gods verlangen om mij in Zijn aanwezigheid te hebben! Daar verwonder ik me over.



N.a.v. hfd 3 uit 'de arena' van Isobel Kuhn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.