maandag 11 februari 2013

40 dagen intensief jagen

Het leven van alledag kan zo gewoontjes worden. Je zit in een bepaald ritme, een patroon en dat kan weken, maanden en jaren zo doorgaan. Niks mis mee als het allemaal naar wens gaat. Maar het kan er zomaar insluipen: Je stelt dingen uit, iedereen in huis is druk met zijn/haar eigen leven, je maakt geen bewuste keuzen, doet alles maar gewoon omdat je het altijd zo doet. En ondertussen komen er steeds vaker gedachten voorbij die beginnen met: 'Eigenlijk zou ik...'

Zomaar een paar voorbeelden:
Eigenlijk zou ik eens bij die persoon langs moeten gaan
Eigenlijk zou ik wat meer persoonlijke tijd en aandacht aan de kids moeten geven
Eigenlijk zou ik beter prioriteiten moeten stellen
Eigenlijk zou ik wat minder achter de computer moeten zitten
Eigenlijk zou ik wat vroeger naar bed moeten gaan
Eigenlijk zou ik wel weer iets aan m'n hobby willen doen
Eigenlijk zou ik m'n sport weer op moeten pakken
Eigenlijk zou ik gezonder willen eten
Eigenlijk zou ik die klerenkast eens uit moeten zoeken
Eigenlijk etc. etc. 
Woensdag 13 februari begint de vastentijd. Al jaren laat ik het aan me voorbij gaan om de eenvoudige reden dat ik er elke keer weer te laat achter kom. Maar deze keer is het anders en ga ik er wél iets mee doen. Ik ga niet vasten, ik ga m'n leven leven zoals ik dat EIGENLIJK zou willen leven. Ik ga de dingen doen die ik belangrijk vind om te doen. Één daarvan is dat ik bewust mijn kruis dagelijks op me ga nemen en Jezus wil volgen. Over wat dat 'dagelijkse kruis' is, is al veel gediscussieerd, ik houd het voor deze keer maar even bij 'mijn' eigen interpretatie. Elisabeth Elliot heeft een eenvoudige definitie die alle soorten moeilijkheden dekt, van groot tot klein: 
Hebben wat je niet wilt, of willen wat je niet hebt.
Dat is het kruis dat ik deze 40 dagen heel bewust op me wil nemen en hoop te leren dat met vreugde te doen. Verder zal ik een kleine greep weergeven uit de lange lijst waaraan ik deze dagen tijd wil geven:
- Jesaja 53 uit mijn hoofd leren
- 40-dagen dagboekje schrijven voor de lezers van mijn blog voor volgend jaar
- elke dag zingen en één nieuw lied in deze periode schrijven
- Tijd voor gebed nemen
- Me elke dag afvragen wat man en kinderen nodig hebben en daar op een creatieve manier mee aan de slag gaan
- Huishouden op een hoger pitje zetten
Het is een uitdaging waar ik zin in heb, waarvan ik verwacht dat het naar meer zal smaken. Eigenlijk, om dicht bij m'n blogidee te blijven, zal het een '40-dagen intensief jagen' worden...
Ik hoop na die 40 dagen iets meer te begrijpen van wat het is om God lief te hebben met heel mijn hart, heel mijn verstand en met al mijn kracht en mijn naasten als mijzelf, maar ook iets meer te proeven van hoe Jezus Zijn liefde tot uiting bracht.

Als je het leuk vind een reaktie te plaatsen, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de 40-dagen vastentijd en of je er ook dit jaar iets mee doet.




7 opmerkingen:

  1. Ik heb er ook nog nooit iets mee gedaan. Dankzij jou denk ik er nu ook eens op tijd aan. :-)

    Ik ga nadenken wat ik in deze tijd kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat je dit gaat doen! Ik heb er wel over nagedacht maar ben er nog niet uit. Dus ik moet snel zijn want het is al zo morgen... Heb me voorgenomen om in ieder geval IETS te doen.

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is best grappig eigenlijk. Sterker nog je zet me aan ook iets te bedenken te doen wat ik al een hele tijd uitstel. Ik ga de komende tijd mijn verhaal in grote lijnen afschrijven en neem me voor je te vertellen of heugelijke is.

    Dat elke dag zingen staat mij ook wel aan. Daar word ik blij van.

    Heel veel succes!
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dapper hoor. Om daar de 40 dagen tijd voor te gebruiken. heel veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi en inspirerend Lieneke! Dus ik tegen Mark onder het eten... Wat zal ik nou eens gaan doen, heb al mn hobbyspullen al ingepakt bijvoorbeeld. Nu had ik vrijdag voor iemand een klein bloemendingetje in elkaar geknutseld en merkte dat ik dat ontspannend vond.. moest ik eigenlijk vaker doen. dus had het idee om een beeldende vorm van bloemen e.d. te gaan maken voor de paastijd.
    En nu kreeg ik gistere voor mn verjaardag... zomaar uit het niets... het tijdschrift bloemschikken...Gaaf toch?! Knipoog van God, Hij wordt er ook blij van als we door Zijn ontvangen talenten gebruiken... net als jij je nu hebt voorgenomen.
    Een gezegende tijd hoor, ik lees af en toe met je mee.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi Truida!! Ben benieuwd naar de resultaten! En misschien kun je je hele bloementoestand een keer op dinsdagochtend meenemen?:-))

      Verwijderen
  6. Iedereen bedankt voor je reaktie!
    Ik wens jullie allemaal een mooie tijd met onze God toe!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.