donderdag 7 februari 2013

Mijn Meesterdromer

Een Bijbelstudie over Jozef. Ik was er mee bezig in mijn stille tijd en ben verrast over de prachtige lessen die in dit verhaal liggen verborgen. Die wil ik graag vast leggen!

Allereerst heeft Jozef een paar prachtige dromen. Het blijkt dat deze dromen van God zelf kwamen. Het was  Zijn droom, Zijn plan, Zijn doel voor het leven van Jozef. Maar dan lijkt er vervolgens niets van deze dromen waarheid te worden. Het leven neemt een drastische keer en het lot van Jozefs leven lijkt in handen van andere mensen te liggen.
De eerste les: Durf ik vast te houden aan het mooie plan, de mooie droom die God ook voor mijn leven heeft, in moeilijke tijden? Of ik nu wel of niet precies weet wat dat plan inhoudt.
Een vraag die bij mij opkwam: Hoe zou ik bidden voor Jozef als ik niet wist hoe het af zou lopen? Waarschijnlijk zou het vooral draaien om directe  redding uit benarde omstandigheden, pleitend op Gods gevoel van rechtvaardigheid, omdat het allemaal zo oneerlijk is. Ik sluit ook niet uit dat er iets van teleurstelling de kop op zou steken bij een serie onverhoorde gebeden uitgestreken over vele, lange jaren.
Maar nu weten we dat het goed afgelopen is, dat Gods droom voor Jozefs leven uiteindelijk in vervulling is gegaan.
De tweede les: Durf ik God te blijven vertrouwen als gebeden niet verhoord lijken? Durf ik te geloven dat Hij alles laat meewerken om uiteindelijk het doel van mijn leven te bereiken?
Een andere mooie les haalde ik uit een boek wat ik van de week in handen kreeg. Daar las ik het volgende:
'Het interesseert ons meer om te weten te komen waarom onze Schepper ons heeft gemaakt, dan we de Schepper zelf willen leren kennen.'
Als we dit naast het leven van Jozef leggen kunnen we misschien zeggen:
Jozef kende Gods droom over zijn leven, maar in de jaren die volgden leerde hij God kennen.


Anderen maakten keuzes over Jozefs leven, waardoor hij in situaties kwam die hij zelf niet had gewild, waardoor hij werk kreeg, waar hij niet naar gesolliciteerd had, waardoor hij onrechtvaardig behandeld werd, zijn leven niet zeker was. De houding van Jozef was in dit alles een voorbeeld voor ons. Hij leerde luisteren naar God en kreeg gelegenheid te oefenen met het uitleggen van dromen. Hij leerde zijn taken trouw en zorgvuldig uit te voeren en merkte dat God hem zegende. Hij leerde zijn vertrouwen te stellen en te wachten op God alleen en niet op mensen. Met andere woorden, hij leerde God kennen en met Hem te wandelen. En dat was van essentieel belang, wilde de droom van God over zijn leven werkelijkheid worden.
De derde les: Je kunt in een situatie verkeren die je helemaal niet wilt, er zijn grenzen die je, misschien wel door anderen, zijn opgelegd, waar je niet omheen kunt. Je hebt verantwoordelijkheden gekregen die niet toelaten je tijd door te brengen op een manier die je graag zou willen. Je lijkt geen stem te hebben, niet zelf je keuzen te mogen maken. Het kan zijn dat je hierin een verantwoordelijkheid hebt waarin je je actief op moet stellen, daar zul je zelf onderscheid in moeten maken. Als dat echter niet het geval is, is er nog maar één keus die je kunt maken: Ga je je er met man en macht tegen verzetten, er tegen aan schoppen en anderen die jou hierin hebben gebracht het leven zuur maken? Of probeer je binnen de gegeven grenzen je taken zo goed mogelijk te volbrengen en op de plek waar je gesteld bent een licht en zout te zijn? Met het verlangen je Schepper te leren kennen en met Hem te wandelen?
"God doet alle dingen meewerken ten goed." Het wordt soms zo makkelijk gezegd en we hebben daar moeite mee en terecht denk ik. Maar laten we ook de andere kant eens bekijken. We horen Jozef zeggen: 'Niet jullie, maar God heeft mij vooruit gestuurd!' later, als hij zijn broers eropuit stuurt om zijn vader te halen, stelt hij hen nogmaals gerust en zegt: 'Maak je onderweg geen zorgen!' Niet alleen de fouten van anderen, maar ook mijn verkeerde keuzes, mijn verkeerde woorden, mijn daden waarmee ik anderen onnodig heb laten lijden... ook dit zal meewerken ten goed. Wat ben ik gauw geneigd om me onderweg zorgen te maken, als ik auto rijd of boodschappen doe, over een gesprek, waarvan ik achteraf vind dat ik het verkeerd gezegd heb of over iets dat ik verkeerd heb uitgevoerd... 'maak je onderweg geen zorgen'. Ik probeer het toe te passen in mijn eigen leven en zeg tegen mezelf: Maak je geen zorgen. God heerst over alle dingen, Hij weet het allemaal, Hij staat overal boven, Hij zal alles, ook dit waar je je zorgen over maakt, mee laten werken ten goede!
Natuurlijk is dit niet bedoeld om je er makkelijk mee af te maken. Waar mogelijk en nodig kun je iets goed maken. Mensen die zich er makkelijk mee af maken zijn echter meestal niet de mensen die geneigd zijn zich zorgen te maken onderweg!
De vierde les: Maak je onderweg geen zorgen!
Tot slot. Is hier nu alles mee gezegd? Nee, zeker niet! Ik heb mensen gezien en over mensen gehoord, en ongetwijfeld ken je ze zelf ook, waarvan het lijkt dat er geen mooie droom van God in hun leven was. Maar als er mensen waren die God kennen, dan waren zij het wel! Hoe zit dat nou met die mooie dromen? Antwoorden heb ik niet, maar wel een gedachte die me ontzettend bemoedigd, troost en hoop en perspectief biedt. Namelijk dat Gods dromen over mijn leven, over elk uniek leven van Zijn kind, hier op aarde niet ophouden! God hecht een andere waarde aan aardse en tijdelijke dromen, successen, glorie. Zijn dromen reiken ver tot over de grenzen van de dood. Ik geloof in de opstanding van de doden! Ik geloof in een eeuwig Leven! Halleluja!
Er komt een dag dat ik mijn grote Meesterdromer in de ogen zal zien, de dag dat ik Hem zal kennen zoals Hij mij kent.
Laten we even heel voorzichtig om een hoekje kijken:
"Want U bent geslacht en met uw bloed hebt U voor God mensen gekocht uit alle landen en volken, van elke stam en taal. U hebt voor onze God uit hen een koninkrijk gevormd en hen tot priesters gemaakt. Zij zullen als koningen heersen op aarde." (Openbaring 5:9-10)
Hoewel ik hier geen intensieve uitleg van de Schrift wil en kan geven, durf ik wel te zeggen dat het prachtige levensverhaal van Jozef misschien meer voor ons betekent dan wij durven dromen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.