zondag 29 december 2013

De wind waait...

Pinterest

Van de week las ik een prachtige tekst uit Hooglied. Toen ik het las, dacht ik: Dié neem ik mee als jaartekst van 2014, dit word mijn gebed elke nieuwe ochtend. Alleen... ik hád al een thema bedacht voor het nieuwe jaar en kon ik zo gauw de verbinding niet maken. Voordat ik je de tekst laat lezen, eerst een ander stukje dat ik vandaag las. Ik ben verrast over hoe deze twee nu samen komen. Ik wil in 2014 graag groeien in discipline en zelfbeheersing. Nu las ik een voorbeeld over wat ik dan zélf doe, maar hoe onmisbaar Gods werk daar doorheen is. Het komt uit het boek 'Het leven waar je naar verlangd' en is geschreven door John Ortberg.

Pinterest
Er is een verschil tussen het besturen van een motorboot en van een zeilboot. Een motorboot kunnen we helemaal alleen besturen. We kunnen de tank vullen en de motor starten. Wij hebben alles onder controle. Maar een zeilboot is een ander verhaal. Wij kunnen de zeilen hijsen en het roer bewegen, maar we zijn volledig afhankelijk van de wind. De wind doet het werk. Als de wind niet waait, wat soms het geval is, dobberen we alleen maar op het water, hoezeer we ons ook inspannen. Onze taak is datgene te doen wat nodig is om de wind te vangen.
Geestelijke verandering werkt net zo. We kunnen er op een verbeten wijze naar streven, maar we kunnen haar niet in werking zetten of uitschakelen. Wij kunnen onszelf, door middel van bepaalde handelingen, ervoor openstellen, maar we kunnen haar niet besturen. Wij kunnen er ook niet de eer van krijgen.
Het is niet onze taak eerste taak om uit te rekenen hoeveel Bijbelteksten we lezen of hoe lang we bidden. Onze taak is dat wij gelegenheden creëren voor God om in ons te werken. Wat er dan gebeurt, is Zijn zaak. Wij hijsen eenvoudig de zeilen. 'De wind blaast waarheen hij wil...

Tot slot de tekst die me zo aansprak. Hooglied 4: 16. 

Steek op, noordenwind, kom, zuidenwind,
en blaas over mijn tuin, 
zodat de geuren zich verspreiden!
Laat mijn lief in zijn tuin komen
en er genieten van de kostelijke vruchten!

Pinterest








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.