donderdag 4 september 2014

Iets moois op tafel zetten

Vandaag besteed ik een groot deel van de dag aan mijn goede, culinaire voornemen voor dit nieuwe seizoen. Omdat ik een paar dagen in de week niet hoef te koken, wil ik de dagen dat ik dat wél doe echt de tijd er voor nemen en iets moois op tafel zetten.
Gisteren was ik in de bibliotheek en mijn oog viel op de ´Jamie-kookboeken', ik keek even welke ik het aantrekkelijkst eruit vond zien. Dat was het boek met recepten die je in een 'half uur' klaar kunt maken. In mijn sas met het boek zocht ik mijn twee meiden, maar zag er maar 1. Het eerste wat ik deed was naar buiten gaan en niet tevergeefs. Mevrouwtje van 2 zat tegen een muurtje met een biebboekje. Tegenover de bieb was er een drukke markt en, zo hoorde ik later op de dag, een dag ervoor had er een dode man op dat plein gelegen. Dankbaar stapte ik even later met beide dochters én 'Jamie' op de fiets naar huis.

Dat het mij niet ging lukken om de maaltijden in een half uur klaar te maken werd me al gauw duidelijk. Jamie gaat er in dit boek van uit dat je alles wat gesneden moet worden in een keukenmachine kunt stoppen, die ik niet heb. Dus begon ik ruim op tijd om alles te snijden, het voorwerk te doen, bijv. echte, verse custardpap voor het toetje zelf maken. Helaas besloot elke supermarkt acuut alle rabarber uit de schappen te halen en niet meer te verkopen, ik ben er 4 langs geweest en écht geen rabarber te zien! Dus doen we het maar met perzik, moet ook kunnen!


Er staat zelfgemaakte 'spinazie a la creme' op het menu. Helaas zag ik ook nergens een grote zak met spinazieblaadjes, dus moest ik toch twee pakjes uit de vriezer halen. Maar het had tijd genoeg om te ontdooien.


Het kipgerecht, daar loopt het water je bij uit de mond bij het klaarmaken. Die kruiden, heerlijk! Daar ga ik punten mee scoren!


Voor aardappels had ik ´rode piepers´ gekocht, niet geschild, gekookt en gebakken met rozemarijn, laurierblaadje, knoflook, zout... ik houd er wel van, voor mijn wederhelft hoeft dat niet (geen punten dus:)


Nog even terug naar de kip. Dat zag er uiteindelijk zo uit. Op elk stukje kip lag een plakje bacon en met citroenparten en tomaatjes moest het onder de grill in de oven. 


En zo ziet het er dan allemaal uit op m'n bord. Het is nog een hele kunst apart om alles leuk en netjes en schoon op je bord te krijgen. Alles wordt zo gauw koud.


Ik vond het erg leuk om allemaal eens uit te proberen. De gekruide kip ga ik denk ik vaker maken.
Van het nagerecht heb ik geen foto gemaakt. Ik denk dat het met het rood van rabarber er een stuk aantrekkelijker uit had gezien. Nu was het allemaal zo geel.
Nog een laatste foto...


Tja, dat hoort erbij. En dat terwijl ik tijdens het koken ook nog een hele aardige vaat heb weggewerkt. Toch, als je er eenmaal aan begint heb je zo alles afgespoelt (de vaatwasser is al een poos buiten werking), de volgende wast af en weer een paar anderen drogen af en klaar zijn we ermee.


5 opmerkingen:

  1. dat ziet er inderdaad lekker uit. Wij hebben ook sinds kort geen vaatwasser meer en ik moet zeggen de kids gaan er niet dood aan om even af te wassen alle3 bij ons in toer beurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rabarber kan je waarschijnlijk niet vinden omdat het het seizoen niet meer is... rabarber kan je niet meer oogsten na de langste dag, dit ivm een zuur dat in te grote hoeveelheden aanwezig is en schadelijk is...
    Vaak kan je het nog wel na de langste dag kopen, maar dan loopt het toch echt snel terug. Ik zie nu aan onze planten dat ze slecht gaan worden en beginnen af te sterven...
    volgend jaar weer een poging ;)
    Verder ziet alles er heerlijk uit zeg! En die Jamie speelt idd vals... een half uur is geen half uur... want voorbereiden hoort ook bij koken... toch? :)
    liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je wat ook leuk is om te doen, Koken uit een Amish boek. Ok zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er lekker uit. Ik kook vaak recepten uit kookmagazine uit de winkel ( gratis bij de deur - Hoogvliet ).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk en ontspannend vind ik koken. Hoewel ik er echt niet elke dag zin in heb. Soms ben je gewoon moe, hihi.
    Vooral de kip ziet er heerlijk uit.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.