maandag 3 augustus 2015

Conferentie dag 1

Het is pauze, een heerlijke, warme, Chinese maaltijd staat voor ons klaar. Helemaal aan het einde van de tafel liggen boterhammen en plakjes worst en kaas. Maar mijn bord ligt al vol en dat vind ik helemaal niet erg. Ik zoek een rustig plekje. Terwijl ik mijn bord neerzet neemt een oude man tegenover me plaats. Ik doe een kleine poging tot een gesprek in het Engels, maar nee, dat gaat ´m niet worden. Na een paar minuten zegt hij vrolijk: 'Halleluja! Amen!' Ah ja, dat begrijp ik wel en zeg vriendelijk 'Halleluja' terug. Daar blijft het bij. Later komen er nog drie mannen aan de tafel zitten en even vraag ik me een beetje ongemakkelijk af of dit in deze cultuur wel gepast is. Ik laat het maar zo en van binnen lach ik om het geslurp en gesmak van mijn tafelgenoten. Gepraat wordt er niet, maar gecommuniceerd wel. Het eten smaakt goed, ik ben het helemaal met ze eens...zij het in stilte.


Het is zo fijn dat ik tussen de bijeenkomsten door even alleen kan zijn in het huis van vrienden, nu zij op vakantie zijn. maar is dat nou niet gek? Dat doe je toch eigenlijk niet? Zeker niet zo dicht bij eigen huis. Nog nooit iemand ontmoet die dat deed...
Allemaal stemmetjes die me onrustig maken. Ik weet maar één weg en bid om de rust van God hierover. Als ik m'n tas pak om te gaan, valt mijn oog weer op een kleine zwarte steen in een rieten mandje. Nu zie ik de letters pas die er op staan: 'SHALOM'. Vastberaden schudt ik alle twijfel en onrustwekkende gedachten van me af en 'pak' deze SHALOM met beide handen aan.



Moeizaam probeer ik me door de eerste zeven hoofdstukken van het Johannes Evangelie te worstelen. Het is het huiswerk dat we kregen voor morgen en ik wil het graag goed doen. Wat zijn die hoofdstukken lang en wat heb ik een hoofdpijn na deze intensieve dag. Zou dit dan zo'n moment zijn, waarop ik m'n Bijbel met een gerust hart dicht mag slaan, niets meer moet en mijn moede hoofd mag neerleggen aan de 'boezem van Christus'? 

Adorable Dress

Mocht je nieuwsgierig zijn naar de inhoud van de bijeenkomsten en vanwaar die laatste zin komt? Dan kun je hier luisteren naar de ochtendstudie en hier naar die van de middag. Morgen om half 10 en om half 3 kun je zelfs live meeluisteren op dezelfde site!

1 opmerking:

  1. Toch wel inspannend dan! Ik lees deze blog nu pas. Jammer, anders had ik mee kunnen luisteren

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.