dinsdag 12 maart 2013

Een blog voor vrouwen en mannen

Wat is er toch al veel geschreven en veel gedacht over de juiste bijbelse verhoudingen tussen man en vrouw.
Ik ga er ook nog een schepje overheen doen, ik heb er namelijk ook vaak, lang en diep over nagedacht. Vandaar dat dit een lange blog is geworden. Ik hoop dat het theologisch allemaal verantwoord is wat ik schrijf, maar wat ik vooral hoop is dat we onze blik meer zullen richten op onze hemelse Bruidegom!
Het is geen 'antwoord' wat ik geef, je zult zelf moeten gaan bedenken hoe je dit praktisch invult.

Ik zie het voor me. Manlief heeft de hele dag hard gezwoegd op zijn werk, hij verlangd naar huis, lekker op de bank, lekker kopje thee, dat heeft hij wel verdient! Hij ziet een klein beetje op tegen de drukte die hem straks zal overvallen door de kinderen, die allemaal hun verhaal bij hem kwijt willen... tegelijk is hij dankbaar voor hen en heeft hij geleerd om ze eerst wat aandacht te geven, een lekker robbertje te stoeien, vaak zijn ze dan tevreden en gaan lekker verder met hun eigen spel.
Vrouwlief heeft de hele dag gesloofd, bah, wat een naar woord eigenlijk, ze doe het toch allemaal voor haar geliefde?! Hij heeft het zo druk op zijn werk en met de verantwoordelijkheden die hij er daarnaast bij heeft.  Ze is blij dat ze niet in zijn schoenen hoeft te staan. Maar ze heeft het wel een beetje gehad vandaag, de kinderen zijn schatten, ze heeft alles voor hen over, maar het vergt behoorlijk wat energie en vandaar dat het woord 'sloven' bij haar boven komt. Hè, ze denkt ineens met heimwee terug naar de eerste tijd van hun huwelijk en ze verlangd naar meer dan een afwezige kus als haar man straks thuis komt, ze verlangd naar een sterke arm om haar schouder, die haar hoofd tegen zich aandrukt, waardoor zijn hartklop en warmte al haar moeheid als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Kom op, stop met dat gedroom, ze heeft een goede man, hij houdt van haar! Ze zal zichzelf opofferen, hè, weer zo'n naar woord, om straks een lekker kopje thee voor hem te zetten, (vanavond moet hij ook al weg), ze weet dat dat een onderdeel van haar Bijbelse opdracht is en ze wil het hem niet nog moeilijker maken... maar pff, ze wilde dat ze het met wat meer vreugde en liefde kon doen. Ze veegt een ontsnapte traan weg en voelt zich moe en schuldig door de irritatie die bij haar boven komt. De deur gaat open.
De rest van het verhaal laat ik aan jullie verbeelding over.

En nu wil ik dan het woord richten tot de mannelijke lezers. Ik wil jullie iets vertellen... iets wat je misschien nog nooit zo op deze manier hebt gehoord. Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe jullie naar het, voor ons vrouwen zo overbekende, verhaal luisteren van Martha en Maria. Wat gaat er door jullie heen? In het beste geval sporen jullie eveneens je vrouw aan om meer als Maria te zijn. Maar als je denkt dat dit het ultieme verhaal voor vrouwen is, dan zit je er wat mij betreft naast! Ja, ook voor jullie is het belangrijk je tijd met God te nemen, dat weet je net zo goed als alle Martha's en Maria's onder ons. Maar in dit verhaal kun je ontdekken waarom dat zo belangrijk is! Kijk eens naar Jezus, de hele dag druk bezig geweest, veel gepraat, veel laten zien, veel onderwezen, man, wat heeft Hij daar een trek van gekregen! En Hij weet waar Hij een gastvrij onthaal zal krijgen en gaat naar het huis van Zijn beste vrienden, Hij verlangd naar ze! Wat Jezus dan doet is eigenlijk zichzelf helemaal geven, Hij heeft het welzijn van de vrouwen op het oog! Hij weet maar al te goed, dat ook zij een drukke dag hebben gehad. Hij ploft niet op de grond neer om Zichzelf eens lekker te laten verwennen. Nee... Hij zegt: Jullie zijn gezegende vrouwen, kom eens bij me zitten, vertel me over jullie dag, Ik heb jullie ook nog iets moois te vertellen, jullie zullen er van op kijken. Jullie zien er moe uit, maar als je dát gehoord hebt, zul je opspringen van vreugde!
En Hij luistert, Hij verteld... en iedereen voelt zich verkwikt, verfrist... En Maria zegt: 'Wow! Dat had ik nu nét nodig! Ik ga een heerlijke maaltijd te maken om het te vieren, we gaan gezellig eten!' De smaak van de maaltijd overtrof Jezus' stoutste verwachtingen. De liefde, de vreugde, de vrede, de vriendschap... ze waren op dat moment volmaakt!

Maar nu toch ook nog maar even naar de vrouwen. Waarom ben je zo moe aan het eind van de dag, precies op het moment dat je man thuis komt? Zijn dat nog wat overgebleven typische trekjes van de Martha? O, wat kennen we dat verhaal goed! We weten het en we worden er een beetje moe van... we zijn nu eenmaal geen 'Maria's'. Ja, we weten het wel en zullen er de komende dagen nog wel aan denken en wat meer tijd vrij nemen om daarna weer in ons oude patroon te vallen! Jammer!! Want wat doen we onszelf en ons gezin ontzettend tekort! Nogmaals: Jezus cijferde zichzelf weg en had niet alleen het welzijn, maar had ook de SHALOM, wat, als ik het goed begrepen heb, meer betekende dan 'alleen maar' vrede, voor hen op het oog. Voor hen, maar ook voor jou en mij!
Het huwelijk... geeft 'alleen maar' een schitterend beeld van Christus als hemelse Bruidegom en Zijn gemeente als stralende, onberispelijke bruid.
'Die twee zullen een vlees zijn'... 'Dit geheimenis is groot en slaat op Christus en Zijn gemeente'...Laat ik het zo zeggen: De man heeft en geeft alles wat een vrouw nodig heeft om vrucht te dragen. Ik denk dat ik het zo wel netjes onder woorden heb gebracht. Kijk eens iets verder dan je huwelijk al dan niet volmaakt is. Ook Christus heeft alles gegeven en geeft zichzelf aan ons zodat wij vrucht zullen dragen! Hij is het levende Woord, het zaad dat in onze harten gezaaid wordt en veelvoudige vrucht kan voortbrengen, sterker nog, met de Heilige Geest is Hijzelf en Zijn liefde in onze harten uitgestort! Dat is toch wat we willen? Het is niet mijn bedoeling en zal ook nooit mijn bedoeling zijn om vrouwen op te zetten tegen hun man en hen maar eens goed de waarheid te laten vertellen. Nee, maar wel dat we ons niet laten uitputten door onze dagelijkse bezigheden en laten we ook onze mannen niet uitputten door ons geklaag over alles waar we ontevreden over zijn. Laten we putten uit een Bron die dieper is! Hij dient ons, zodat we ons uitgekozen, gekend en geliefd zullen weten. Alleen dan zullen we in staat zijn onze mannen te dienen met het zo begerige hart vol vreugde, blijdschap en vrede.

Ik zou nog zoveel voorbeelden uit het leven van Jezus kunnen geven, waaruit blijkt dat Hij ons wil dienen, zodat wij Zijn 'hulp' kunnen zijn! Ik volsta hier met één, misschien kun je er zelf eens mee aan de slag gaan. Neem de Emmaüsgangers. Ze waren uitgeput, wat een emotionele aanslag was er op hen gepleegd de afgelopen dagen. Alle hoop de grond in geboord. Hun toekomst met één veeg weggevaagd! Ik denk niet dat ze er op zaten te wachten om op dat moment een vreemdeling te gast te vragen om met hen de maaltijd te delen! Maar onderweg komen ze een Vreemdeling tegen, die hen onderwijst, hen leert, hen raad geeft... en hun hart  begint te bránden! Ze willen niets liever dan dat Hij langer blijft, hen meer verteld en dat doet Hij. Hij blijft bij hen eten en Hij breekt het brood en dan zien ze het en weten ze het: Zijn oog is al die tijd op hen geweest! En dát moeten ze verder vertellen en vol vreugde, energie lopen ze harder dan hun voeten kunnen, de hele weg weer terug!
(zie psalm 32: 8)

Dat was het dan. Een heel verhaal over een onderwerp waarover ik niet zo vaak schrijf. Maar nu weet je hoe ik er in sta. Ik ga bijna huilen als ik om me heen zie hoe 'het huwelijk' er op dit moment in onze wereld uitziet. Lieve mannen en vrouwen... laten we uitblinken, laten we het beeld weerspiegelen van een hemelse Bruidegom en zijn bruid. Maar weet je getroost als het allemaal anders in je leven is gegaan dan je had gewild!! We zijn er ook nog niet. De tijd hier op aarde wordt onder andere gebruikt om ons te máken tot een bruid, dat smetteloos en rein reikhalzend uitziet naar onze Bruidegom! Heb geduld met je man, je vrouw en als je die niet hebt, maar ook als je die wel hebt: vooral met je zelf!

Tot slot, als je nog een beetje tijd over hebt. Een lied waarin we opgeroepen worden ons te verheugen in onze opgestane Koning! Zing mee met het refrein: One heart, one voice, o BRIDE (ipv church) of Christ, Rejoice!

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je blog. Toch een beetje met gemengde gevoelens gelezen. Toevallig zelf gisteren ook een blog geschreven over de maria´s en de martha´s. Mijn man is werkeloos, na 24 jaar hard gewerkt te hebben. Wij hebben 5 kinderen in de leeftijd van 1 t-m 16 jaar. Mijn verhaal is niet zielig, ik wil zo graag een maria zijn maar moet op dit moment een martha. Ik kreeg op mijn blog een lieve reactie, een moeder moet een maria zijn maar tegelijk hebben de kinderen ook een martha nodig! Dus wees blij als je man moe thuis komt, als jij het zat ben om vijf uur ´s middags. Werk hebben, een dagelijks doel in je leven is zoveel waard...

    Ik blijf je blog volgen, hoor! Je schrijft heel mooi en inspirerend.

    Groet, Elsa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elsa,
      Dankjewel voor je eerlijke reaktie! Ik begrijp je gemengde gevoelens. Weet je, wij hebben 6 kinderen in dezelfde leeftijdscategorie als jullie. Ik ben niet echt een Martha, maar een Maria en heb af en toe een schop onder m'n kont nodig om aan de slag te gaan!! Het gaat er, denk ik, om dat we het niet alleen (hoeven) doen en dat we bij Jezus kunnen vinden wat we waar dan ook voor nodig hebben, jij misschien om met Hem eens rustig op de bank te gaan zitten, ik om met Hem mijn huis eens flink onder handen te nemen! Ik ben ervan overtuigd dat Hij mij veel meer wil geven, maar dat ik het veel te vaak laat liggen en het zelf allemaal maar weer doe(of niet doe), al mijn goede Maria-bedoelingen ten spijt.
      Laat de vreugde van God onze kracht zijn, of we nu een Martha of een Maria, getrouwd of niet getrouwd, jong of oud, arm of rijk, wel of geen kinderen hebben... dat vind ik zo mooi aan het lied dat eronder staat!

      Veel zegen! Hopelijk vind je man een andere job!

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.