zondag 17 maart 2013

Over bescheiden zijn en in het openbaar treden

Het gebeurt niet zelden dat ik, na het leiden van de aanbidding in onze gemeente, een sterke behoefte voel om alleen te zijn met God,
op mijn knieën te vallen en mijn hart voor God uit te storten. Doordrongen als ik ben van het feit dat het niet om mij gaat, maar om Hem.
Eigenlijk blijf ik van nature liever op de achtergrond en ben opgegroeid in een omgeving waar 'doe maar gewoon...' het motto was. De vraag 'wie ben ik, dat ik...' heeft een groot deel van mijn leven de boventoon gevoerd en het gevoel 'niet belangrijk te zijn' is me niet onbekend.
En hoe nederig dat allemaal ook klinkt, er zijn een paar teksten, waardoor ik sterk betwijfel of het de bedoelde Bijbelse nederigheid is.
Deze gedeelten geven me een andere kijk op het 'in het openbaar treden'.


Allereerst Mattheus 5: 14- 16:
Jullie zijn het licht van de wereld. Een stad kan niet verborgen blijven als ze boven op een berg ligt. Je steekt een lamp niet aan om haar onder de korenmaat te zetten, maar je zet haar op de kandelaar, en dan schijnt ze voor allen in huis. Laat zo jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en jullie Vader in de hemel verheerlijken.

Goede werken, talenten en gaven die je inzet tot eer van God en opbouw van Zijn koninkrijk. De goede werken die God voor ons heeft voorbereid om daarin te wandelen (Efeze 2: 10). Zullen we aan het eind van ons leven net als Jezus kunnen zeggen in dat kostbare hoofdstuk Joh.17: 4?:
Ik heb U op aarde verheerlijkt door het (goede) werk te volbrengen dat U Mij te doen hebt gegeven.

Een tweede gedeelte, Lukas 8: 16- 17:
Niemand steekt een lamp aan om die te verstoppen of onder een bed te zetten, maar je zet hem op een standaard; dan ziet iedereen die binnenkomt het licht. Want er is niets geheim dat niet openbaar wordt, en niets verborgen dat niet bekend wordt en aan het licht komt.

Weer die lamp met dat licht!
Deze verzen volgen op de gelijkenis van het zaad, daarom vind ik vers 17 zo mooi.
Het zaad van Gods Woord is gezaaid, het doet zijn werk in het geheim, het is die verborgen omgang met God. Het zaad is gezaaid en het kan niet anders (als het in goede grond terecht gekomen is), dan dat het na een periode zichtbaar zal worden.




Het vergt moed, geloof en liefde om te wandelen op de weg van de goede werken, om tevoorschijn te komen met het mooie wat God ons gegeven heeft, om door geloof te leven en ernaar te handelen.
Ik sta mezelf niet meer toe me om te wentelen in een verkeerde en onbijbelse manier van nederigheid. Ik ga me niet langer schamen voor het werk dat Jezus in de tuin van mijn hart heeft gedaan. En opnieuw hunkert mijn hart gehoor te geven aan de roep van mijn hemelse Bruidegom:

Mijn duif, verscholen in de spleten van de rots,
In de holten van de bergwand.
Laat Mij je gezicht zien,
Laat Mij je stem horen.
Want je stem is mooi,
Je gezicht lieftallig.

Het is fijn dat we niet naar die goede werken hoeven te jagen en ze krampachtig op hoeven te  zoeken. Je komt ze wel tegen in je wandel met je hemelse Vader.

Nog een paar laatste gedachten die je waarschijnlijk zult herkennen als je een beetje op mij lijkt. Want dat hart van mij, is zo arglistig, al die onzuivere motieven die door mijn hoofd tollen, hoe weet ik dat ik dit ga doen tot eer van God, om nog maar niet te spreken over wat anderen ervan zullen zeggen? 
Mijn grote voorbeeld hierin is Paulus, die in 1 Cor. 4: 3 en 4 zegt:
Mij is echter weinig gelegen aan uw oordeel, of dat van enige menselijke instantie. Ik oordeel niet eens over mijzelf. Want al ben ik mij van niets bewust, daarom ga ik nog niet vrijuit. Hij die over mij oordeelt, is de Heer.
En sta hier eens de komende week bij stil: Je bent Gods maaksel. Jij bent Zijn (goede) werk!! 


7 opmerkingen:

  1. Heb je blog pas ontdekt... Mooi artikel, herkenbaar. Voor mijzelf vind ik het belangrijk om die onzuivere motieven en verkeerde bijbedoelingen die God me aanwijst te erkennen en af te wijzen, en me ondertussen niet te laten remmen in datgene dat God voor mij klaar legt om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, helemaal met je eens, dat is zeker belangrijk! Het erkennen dat deze rommel allemaal in mijn hart zit is niet fijn, maar de teksten in Kol. 2: 14- 15 helpen me hier enorm bij:

      Hij heeft de oorkonde met al haar bepalingen die in ons nadeel was en tegen ons getuigde, verscheurd. Hij heeft haar uit ons midden weggenomen en aan het kruis genageld. Hij heeft de heerschappijen en de machten ontwapend, hen openlijk aan de kaak gesteld en over hen getriomfeerd door het kruis!

      Verwijderen
  2. 1 Corinthe 4:3-4, dat is één van mijn 'houd-vast- teksten! Degene die mij oordeelt is de Here! Als Hij kan zeggen dat ik op de juiste weg ben, dat ik het goed gedaan heb. Dan is het goed! Wat anderen ook zeggen en denken. God heeft de eindstem! Ik bots soms met mensen die zeggen, jij bent niet nederig of bescheiden genoeg. En dan sta ik meestal met mijn mond vol tanden, want zo bedoelde ik het niet. Meestal was ik dan net aan het vertellen wat God voor moois gedaan heeft. En dan meen ik dat echt, dat God het gedaan heeft, en niet ik. Maar blijkbaar getuigd dat voor sommigen als 'eigen eer'. Maar hoe moeten mensen dan horen welke wonderen (groot en klein) God nog steeds aan het doen is. De tekst over de lamp op de standaard zetten, is ook een lievelingstekst! En als dat in balans gaat, zeker wetend dat ik op Gods weg wandel, dan is dat prima! Weet je welke tekst ook helpt voor mij: "Doorgrond mij, O God, en ken mijn hart, toets mij en ken mijn gedachten; zie, of bij mij een heilloze weg is, en leid mij op de eeuwige weg." Psalm 139:23-24. Ik vertrouw erop dat God het me laat zien als ik fout zit. En uit ervaring weet ik, dat doet Hij ook!! En dat is niet leuk om mee te maken, maar wel nodig. Ik vind het soms echt een opluchting dat God het eindwoord heeft, dat we Hem moeten volgen en niet mensen om ons heen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Die hele psalm is ook prachtig om je aan vast te houden!

      Verwijderen
  3. Mooi blogje! Ik ken mijn sterke punten en mijn zwakke punten. Soms kies ik er voor om iets te doen buiten mijn comfortzone. Maar ik ben niet bezig met iets 'over het geloof'. Behalve in mijn gezin dan.

    Met een concentratiestoornis moet ik gewoon verstandige keuzes maken. Hoeveel prikkels geeft iets? Als ik ja zeg, om iets te doen, kan ik het dan waarmaken of overschat ik mezelf? Ben ik de dag erna van de kaart of kan ik gewoon weer door?

    Daarom ben ik blij met mijn werk als auteur. Dat past precies bij mij:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Mooi! Dat Zijn kracht in onze zwakheid werkt betekent gelukkig niet dat we over de ons gegeven grenzen hoeven te gaan, maar dat God bij machte is binnen die grenzen Zijn heerlijke werk in en door ons heen te doen! Daarop vertrouwen is leven door geloof!...wat mij betreft;-)

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.