vrijdag 3 mei 2013

1 dag als 1000 jaar

Een heel bekende tekst:
Bij God is 1 dag als 1000 jaar en 1000 jaar als 1 dag.
Of was het andersom?

'De tijd vliegt' of 'de tijd is omgevlógen', uitspraken die we vast wel eens gedaan hebben. Het lijkt in mijn herinnering dat de tijd vroeger veel langzamer ging. Als kind ook, je ging helemaal op in waar je op dat moment mee bezig was, bekommerde je niet over wat ging komen, dat zag je dan wel weer. 
Maar wat is het waar, het leven is een damp, kortstondig, zo voorbij!



Maar nu de andere kant, de laatste tijd komt het steeds terug in mijn gedachten: 
1 dag als 1000 jaar! 
Wat zegt dat nu?
Voor God is 1 dag net zo belangrijk als 1000 lange jaren, 10 eeuwen!! Langer dan een mensenleven, zelfs van Metusalem die de leeftijd van 969 jaar heeft bereikt. Een voor ons onvoorstelbaar lang leven. 
En toch, die ene dag van vandaag, God is met zijn volle aandacht, liefde en zorg betrokken en leeft intens mee, alsof het 1000 jaren zijn die geleefd worden.

Dat zet me wel aan het denken over hoe ik m'n dagen doorbreng. Welke keuze maak ik? Waar denk ik aan? Wat doe ik met een 'verloren uurtje' (bestaat zoiets dan nog wel?) Ben ik met mijn volle aandacht bij dat waar ik mee bezig ben of gaan mijn gedachten alle kanten op? Leef ik door geloof of steun ik op mijn eigen inzichten? Leef ik gedreven door de eeuwigdurende Liefde van God of voor mezelf?


Wat een uitdaging om ons leven te zien door Gods ogen:

Leven met het besef, 
dat het zo voorbij is, 
zelfs 1000 jaren zijn zo voorbij.
Leven met het besef, 
dat elke seconde eeuwigheidswaarde heeft!
Elke dag leven uit genade, 
door de kracht van de Geest van de Eeuwige in ons!











1 opmerking:

  1. zo heb ik die tekst nog nooit gelezen. Dat is wel gaaf zo'n nieuw inzicht!;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.