zondag 26 mei 2013

Les 2: Bid voor je vijanden

Al een poosje liggen de bladen van Open Doors en SDOK in huis. Deze keer wil ik niet uitgebreid ingaan op de inhoud, omdat je wellicht zelf deze bladen ook al hebt en doorleest. Maar wel een paar dingen wil ik delen die me opvallen en die ik zo ter zijde van anderen hoor en zie.

Ik begin toch met een 2 citaten uit het Open Doors Magazine. Een artikel van br. Dick Langeveld, een 90-jarige Bijbelsmokkelaar met heimwee. Het getuigenis van deze oudere generatie doet altijd veel met me, ik kan nog zoveel van hen leren. 
Mensen zitten niet voor hun dogma's of kerktheorieën in de gevangenis. Niemand. Ze zitten allemaal om hun liefde voor de Heere Jezus in de gevangenis. Dat stijgt boven alle denominaties uit.
In 'Undercover voor God' stelt broeder Dick zich kwetsbaar op en komen ook zijn fouten en gebreken naar voren: 'Dat heb ik met een bedoeling gedaan. Als God zo'n werk door mij heen kan doen, kan Hij dat door iedere andere gelovige ook doen!
Het eerste citaat heeft mij ertoe gebracht dat ik voortaan niet meer spreek over mensen die vervolgd worden 'omdat zij christen zijn', maar 'om hun liefde voor Jezus'. Het zegt zoveel!


Wanneer ik de bladen doorlees, krijg ik weer genoeg gebedsstof. Voor mij zelf sprong daarin naar voren het verhaal over de Noord-Koreaanse vrouwenbijbelstudiegroep in China.
Young-Soon vluchtte de grens over en kwam terecht in het web van mensenhandelaars. Ze werd uitgehuwelijkt aan een Chinese man die op zoek was naar een vrouw. Zij krijgen een zoontje. Maar niemand helpt haar met de opvoeding en uit frustratie bleef Young-Soon overdag op bed liggen en verwaarloosde de huishouding. Dit zorgde voor spanningen tussen haar en haar echtgenoot en schoonmoeder. Een veldwerker van Open Doors zocht contact met deze familie en vertelde over een speciale groep waar Noord-Koreaanse vrouwen elkaar kunnen ontmoeten. Ze vroeg of Young-Soon ook mocht komen. In eerste instantie werd dat niet goed gevonden, maar door het aanhoudende contact stemden ze toch in. Eén keer in de maand komen ze bij elkaar, lezen ze uit de Bijbel en leren ze bidden. En hierdoor begon Young-Soon zich beter te gedragen thuis. Ze maakte het ontbijt klaar voor haar gezin en zorgde voor haar zoontje. Omdat Noord-Koreanen in China illegaal zijn, is het erg gevaarlijk. 

'Soms is iemand laat, of komt niet opdagen. Dan worden we allemaal nerveus'. 
Het gebeurt dat N.K vluchtelingen ontdekt worden door de Chinese politie en vervolgens worden teruggestuurd naar Noord-Korea, waar hen op z'n minst een celstraf wacht.

Dit stukje toch maar even iets uitgebreider omdat het niet uit het magazine zelf komt, maar uit een apart boekje, wat gaat over de impact van Open Doors in 2012.


Vanochtend was ik in de gemeente, we hadden discipelschaps-cursus, gegeven door (ook al zo'n inspirerend ouder) iemand die de afgelopen weken een intensieve training heeft gegeven aan kerkleiders in Syrië. Hij vertelde dat door de oorlog veel moslims naar de kerk gaan, ze zijn de oorlog zo zat! De gemeente is sterk gegroeid sinds de oorlog is uitgebroken. Ik denk dat de situatie in Syrië menig gebed heeft ontlokt van menig christen. Wees hierdoor bemoedigd en denk nooit te gering over de almachtige God waar we ons op richten in gebed!

Van de week hadden we Bijbelstudie over Psalm 34. Over David die veel angsten kenden. Het is de Psalm die hij schrijft nadat hij zich als een krankzinnige gedroeg bij koning Abimelech. In vers 5 zegt hij:
Toen ik de HEER zocht, gaf Hij antwoord,
van al mijn angsten heeft Hij mij verlost.
Iemand merkte op dat hier iets heel bijzonders gebeurt en ik zeg er nu bij dat je dat ook veel leest en hoort uit het getuigenis van vervolgde christenen. De situatie verandert vaak niet, het gevaar is even dreigend. Maar  God neemt de angsten weg! En omdat ik nogal iemand ben die van nature geneigd ben erg snel bang te worden, spreekt me dat erg aan. Het richt je blik als vanzelf niet meer op de omstandigheden, maar naar de God die bij machte is je van je angsten te bevrijden! 

Tot slot de tweede korte les van Anne v.d. Bijl. Bidden voor onze vijanden. Ik beschouw het maar niet als toeval dat ik juist gisteren een prachtig stukje las van Patricia st. John. Zij heeft het boek 'sporen in de sneeuw' geschreven. Ik heb dat boek zelf nooit gelezen, alleen de film gezien, daar was ik eerlijk gezegd niet zo weg van, maar nu ik dit stukje heb gelezen, denk ik dat het boek zelf wel mooi zal zijn. Het is een citaat hieruit, beschreven in de levensbeschrijving van Patricia st. John.

Annette: Als je iemand haat, kun je Jezus niet vragen om binnen te
       komen (in je leven) he?
Oma:     Als je iemand haat bewijst dat alleen maar hoe verschrik-
       kelijk nodig het is dat je Hem vraagt om binnen te komen. Hoe 
       donkerder de kamer, hoe meer licht er nodig is.
A:   Maar ik haat L. en ik zou daar onmogelijk mee kunnen stoppen.
O:   Nee, je hebt helemaal gelijk. Niemand kan uit zichzelf stoppen
       met verkeerde gedachten, en het heeft niet veel zin om het te
       proberen. Maar A., als je 's morgens naar beneden komt en ziet
       dat deze kamer donker is omdat de luiken nog dicht zijn, zeg je
       dan tegen jezelf: 'Ik moet eerst de duisternis en de schaduwen
       wegjagen, en dan zal ik de luiken opendoen en de zon binnen
       laten?' Ga je tijd verspillen met te proberen eerst het donker
       weg te jagen?
A:   Natuurlijk niet.
O:   Hoe kom je dan van het donker af?
A:   Nou, ik zou natuurlijk de luiken opendoen, en dan komt het
       licht naar binnen!
O:   Maar wat gebeurt er dan met het donker?
A:   Dat weet ik niet; het gaat gewoon weg als het licht binnenkomt!
O:   Dat is precies wat er gebeurt als je de Heere Jezus vraagt om
       binnen te komen. Hij is liefde en als de liefde binnenkomt,
       verdwijnen de haat en het egoïsme en de liefdeloosheid, net
       zoals het donker verdwijnt als je de zonneschijn binnenlaat. Als
       je alleen zou proberen de haat weg te jagen, zou dat hetzelfde
       zijn als wanneer je zou proberen de schaduwen uit een donkere 
       kamer weg te jagen. Het zou zonde van de tijd zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.