dinsdag 8 oktober 2013

Niet vechten!

Pinterest

Vorige week kwam er een oude zuster bij me op visite. Ze zei iets dat mijn hart raakte en dat ik nooit wil vergeten. Ze gaf het als goede raad aan een jonge broeder die zijn huis opengezet heeft voor een moslim, waar hij veel mee discussieert. Ze zei:
'Ga niet vechten!! Laat het woord van God spreken, dat is krachtig genoeg!'
Wat mooi en waar! Niet vechten met woorden om je gelijk te halen, om jezelf te verdedigen, om jezelf te sparen.

De gedachte om met vrede in je hart een besluit te nemen, om met vrede in je hart een reaktie te geven. Ik vind het zo mooi dat ik mezelf daarin wil oefenen, maar hoe ga ik dat doen? Hier kun je m'n blog over 'vrede' vinden, die ik van de week heb geschreven. Daar staan wel wat dingen in, waar ik wat mee kan. Vooral het feit dat vrede de afwezigheid is van innerlijke boosheid, irritatie, vrees, opgejaagde gevoelens, morele conflicten. Wat herken ik deze dingen!
De enige oefening die nu bij me opkomt is, zodra ik een van deze dingen in mijn hart ervaar, ze heel concreet bij Jezus brengen. En daar bij bedenken dat de echte vrede, 'Shalom', niet gebaseerd is op gevoelens, maar op feiten. Jezus heeft ook al die boosheid, irritatie, angst, opgejaagdheid, conflicten op zich genomen! Hij is een Hogepriester geworden, die kan meevoelen in onze zwakheid. Door dat te geloven vind ik vrede.

Spreken vanuit vrede, niet vechten met woorden, daar win je niets mee, daar verlies je alleen maar de waardevolle dingen die er echt toe doen, soms zelfs een vriend of familielid. Terwijl God er naar verlangd dat we vredestichters zijn, door te leven en te spreken vanuit Zijn Woord.
Wat een uitdaging in je huwelijk, in de opvoeding, in de relaties met mensen in je familie, uit de gemeente of in de buurt!
Wat heerlijk dat ik bij mezelf beginnen mag, dat ik me mag vullen met die Vrede, die alle verstand te boven gaat!



Heb voor zover het van u afhangt vrede met alle mensen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.