woensdag 2 oktober 2013

Eenvoudig leven (12)

Het is lang geleden dat ik over 'eenvoudig leven' heb geblogd. Maar ik kwam een tekst tegen en moest er toch weer erg aan denken. Je vind er ook iets in dat te maken heeft met een eenvoudig leven dat zich richt op anderen.
Denk eens na over de volgende tekst:
"Maar voor wie tevreden is met wat hij heeft, is het geloof grote winst!"
1 Timotheüs 6: 6
Ineens moest ik denken aan mijn hart als een huis, een vergelijking zoals die wel vaker gebruikt wordt.
Het kwam omdat ik voor m'n verjaardag een boek had gekregen: 'Jouw hart, Gods huis!'
En ook omdat ik een lief kaartje van een vriendin kreeg met een tekst voor het komende jaar:
'Eén ding heb ik van de Heer verlangd, dat ik zal zoeken: Dat ik wonen mag in het huis van de Heere, al de dagen van mijn leven, om de lieflijkheid van de Heere te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel.'
Je komt het zo vaak tegen, van die prachtig ingerichte huizen, heerlijk schoon en opgeruimd, geordend en vol kleur en sprankelend:


De werkelijkheid is in veel huizen anders. Er kan een bank staan die niet goed meer schoon te krijgen is, een vensterbank die aan vervanging toe is, eigenlijk zouden de lamellen weg moeten, mooie gordijnen zouden het huis veel warmer maken, al het speelgoed lijkt geen vaste plek te hebben. Daar kun je allemaal naar kijken en er over mopperen en het is ook allemaal zo, maar je kunt ook kijken naar de prachtige bloemen die iemand gekregen heeft, kastanjes die nog vers liggen te glanzen in een bakje. Naar de gastvrouw, ze heeft af en toe wel kuren, maar ook een warm hart voor de mensen en over het algemeen maakt ze een tevreden indruk.

En nu het hart. Het ziet er niet luxe uit, eenvoudig, sober, er is niet te pronken met een engelengeduld, en wat meer geloofskleur zou het hart zoveel aantrekkelijker maken. Een lakje nieuwe, frisse moed aan de muren...ja, het zóu allemaal mooier kunnen!
Gelukkig is dat niet het enige dat te zien is. Ik zie de 'trouw' die al jaren een heerlijke geur verspreidt. Opeens valt me de genade op, die elke dag, als je de ramen even openzet als een frisse wind door het huis waait. En wat er ook allemaal maar aan mankeert, in het hart ligt wél overal ontvangen vergeving: in de keuken, in de slaapkamers, op zolder, in de badkamer, óveral en dat maakt het gezellig en sfeervol. Er is zelfs zoveel dat er genoeg is om iedere bezoeker met handenvol mee terug naar huis te laten gaan. Maar laat ik het belangrijkste niet vergeten, iets waaraan het hart z'n charme, heerlijkheid en kostbare pracht te danken heeft. Dat is de GastHEER, Die zorgt dat iedereen zich er thuis voelt, die altijd vol goede moed weer aan de slag gaat, die vol vreugde geniet van alles wat er te doen is, die let op de kleine details, die zorgt voor een geest van tevredenheid en geen dag voorbij laat gaan zonder je te vertellen en te laten merken hoeveel Hij van je houdt. En wanneer er iets is waar Hij graag samen met je aan wil werken, dan is dat nooit te zwaar. Hij heeft absoluut oog voor de dingen die beter kunnen en mooier... maar Hij zal je er niet om veroordelen, heeft zelfs gezegd: 'Laat dat maar aan Mij over!'


Hoe je hart er ook uitziet, als Jezus niet alleen je Gast, maar ook je Heer is, dan is er hoop en kun je uitzien naar een dag dat er zelfs geen vúiltje meer in de lucht is!


4 opmerkingen:

  1. mooi geschreven en mooie beeldvorming! het gaat inderdaad niet om mooie spullen in huis maar juist de harten, de mensen die er wonen kleuren het huis. Prachtig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje Lieneke, er zijn maar weinig huizen hoor waar het er zo uitziet. Het gaat inderdaad om de binnenkant, de buitenkant is maar 'bijzaak'. Een beetje rommelig kan soms heel gezellig zijn overigens ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.