dinsdag 13 mei 2014

20 Dagen Extra Gezellig Opvoeden, dag 2

Houd je mond!

herons.  Look at those fuzzy little ones.
Pinterest, te schattig!

Vandaag wreekt het laat naar bed gaan zich en ben ik echt de hele dag niet in mijn hum.
Ik wilde dolgraag een paar uur alleen zijn. 
Wat moest ik nu met 'extra gezellig'?
Toen vrijwel iedereen, aan het einde van de middag het huis uitgevlucht was, begon ik me na 2 1/2 uur wat schuldig te voelen; een enorme onweersbui! Gelukkig wist ik na een telefoontje dat mijn schatten allemaal veilig en droog ergens binnen waren.

Rainy days
Pinterest

Ik heb een paar tips vandaag voor als je misschien ook eens een dagje shagrijnig bent:
  1. Alleen en gezelligheid kunnen heel goed samen gaan! En heb je de behoefte om af en toe eens alleen te zijn, schaam je daar dan niet voor. Sinds kort doe ik dat ook niet meer. Ik doe mijn kinderen niet te kort en ik houd beslist niet minder van ze als ik dit in praktijk breng. Soms is er een afstand tussen dat wat je dénkt dat het beste is voor je kind en dat wat bij jou past. Ga niet over je grenzen heen, accepteer ze en zoek binnen je grenzen/beperkingen naar iets waar jullie allemaal wel bij varen. Wees creatief, doe eens gek! 
  2. Duidelijke communicatie en uitgesproken verwachtingen komen de sfeer meestal ten goede.
  3. Ben je shagrijnig en niet alleen... Houd dan je mond!! En nu hebben we dan een 'opvoedregel' te pakken, die iedereen overigens aan z'n laars lapt: 'Als je niks aardigs kunt zeggen (of iets niet op een aardige manier kunt zeggen), dan zeg je maar niets!' Ik weet wel hoe het komt dat er zo weinig aandacht aan deze regel wordt gegeven. Er is namelijk geen enkele consequentie aan verbonden. Het kwaad is al geschiedt wanneer ik met die regel op de proppen kom;(
  4. Probeer alles te relativeren en doe je best om anderen niet de dupe te laten zijn van je beroerde stemming. Hoe ik dat deed? Ik was samen met m'n dochter aan het avondeten, eerst achter een film, toen op de bank. Als je weet dat je niet goed gehumeurd bent, geniet dan gewoon van het samen zijn zonder persé iets te moeten zeggen. Het was grappig, want we hadden opeens de grootste lol samen! Verder had ik druiven gekocht, in bakjes gedaan en op verschillende plekken neergezet, ook één in het kartonnen speelhuisje. Dat voorkomt dat ze 'ineens' allemaal op zijn terwijl nog niet iedereen ervan gegeten had.
  5. Besteedt wat meer aandacht aan het bakje koffie dat je zet en biedt iemand anders het ook aan.
  6. Tenslotte. Die onweersbui was wel heftig, maar duurde niet eens zo heel lang. Blijf goed voor jezelf zorgen, neem jezelf serieus (of lach juist om jezelf, net wat in die situatie het beste is) en heb een beetje geduld, dit gaat weer over!
Mulu Caves | 姆鲁洞 | Malaysia
Pinterest

Boodschappen: € 30,36 Oeps, beetje veel, heeft m'n stemming daar invloed op??

39 minuten hardlopen: 442 cal.


3 opmerkingen:

  1. Alleen met mezelf zijn.... daar heb ik best vaak behoefte aan. Om deze reden vind ik het fijn dat de kinderen deze week weer naar school zijn, hoe gezellig de vakantie ook was. En aandacht voor jezelf komt echt weer ten goede aan de aandacht voor de kinderen daarna.
    Ik geef het fruit altijd per persoon in kleine bakjes, vinden ze leuk. Ieder een bakje met een vorkje terwijl ik voorlees op de bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jaaaa dag 2 is ook een goed blog. Juist de herkenbaarheid is zo heerlijk. Ik ben nu ook even lekker alleen thuis, alle meiden zijn ergens aan het spelen. Heeeeeerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alleen zijn, ja.. ik vind het soms ook heerlijk! En ik denk inderdaad (eindelijk) dat dat gewoon mag.
    Die korte zin 'hou je mond!' vond ik ook een hele goeie om weer te lezen! Ik dacht er die dag nog een keer aan, toen ik de neiging had om teveel op iets negatiefs door te gaan.

    Bedankt weer voor je berichtjes. Elke dag ben ik weer benieuwd:)!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.