zaterdag 9 november 2013

Krachtig wapen tegen angst!

Ineens waren ze er, al die blogjes over 'dankbaarheid', ineens (voor mijn idee) werden er overal lijstjes opgesteld met punten om dankbaar voor te zijn. Ik werd er soms een beetje kriegelig van en misschien werd je het ook wel van mijn vorige blogs waarin ik schreef over het boek 'duizendmaal dank' van Ann Voskamp. Ik hoorde er van alles over, mensen die de schrijfstijl helemaal niks vonden, mensen die vragen hadden bij bepaalde stukjes, maar ook mensen die het heel mooi vonden. Als ik dat allemaal hoor, dan hoeft het voor mij eigenlijk niet eens meer. Ik had het boek al bij verschillende mensen zien liggen, maar had er geen behoefte aan om te vragen het te lenen. En toch op de een of andere manier... werd mijn interesse toch weer gewekt en keek het boek me uitnodigend aan toen ik het bij onze Bijbelstudie bij iemand in de kast zag staan. Ik vroeg het te leen, mocht er een jaar over doen! Misschien doe ik dat wel, maar de eerste keer las ik het binnen twee weken uit;).

Pinterest

In deze blog ga ik even heel kort proberen uit te leggen waarom het me zo aanspreekt en waarom ook ik een schrift erbij heb gepakt en nummertjes in de kantlijn heb gezet en op ben gaan schrijven waar ik dankbaar voor ben, tot in de kleinste details.

Pinterest

Het doet iets met me, het veranderd mijn kijk op het leven, het haalt iets neer wat ik kan missen als kiespijn. Ergens in het boek staat dat dankbaarheid een anti-angst-medicijn is en dat is wat me het meest aanspreekt. Maar vandaag las ik uit de kinderbijbel voor en ging het over David en Goliath, ik zag daar die grote reus op twee bladzijden op de grond liggen en de Israëlieten juichen en dansen om de overwinning. En terwijl ik heel overdreven hard en vrolijk mee begon te juichen, borrelde er een vreugde in me op, proefde ik de overwinning!

Pinterest


Want die reus werd op dat moment mijn angst voor duizend dingen! En dat steentje was de dankbaarheid voor alles waar ik voor danken kán in elke situatie. God is bezig ons als Bruid van Zijn Zoon voor te bereiden op Zijn komst en zal alles wat Hij op mijn pad heeft gebracht in het verleden, brengt in het heden en zal brengen in de toekomst, daarvoor gebruiken.

Schrijf je 's avonds ook drie dingen op waar je dankbaar voor bent geweest die dag? Het boek wil je uitdagen om de hele dag door te zóeken, je jágen naar die dingen waar je dankbaar voor bent. Dat is soms een hele klus als het tegenzit, als je ziek bent, als je moe bent of in situaties waarin je geneigd bent in paniek te raken. En soms is het moeilijk om dankbaar te zijn als alles in het honderd lijkt te lopen. Maar als het je tóch lukt, midden in de misère iets te vinden waar je voor kunt danken, soms dwars tegen je gevoel is en daarmee door gaat, dan gaat er iets borrelen...dan ruík je, of zo je wilt: proéf je, de overwinning.

Pinterest

Ik kreeg van de week een mailtje en las daar iets wat uit een of ander boek kwam, wat ik heel mooi vond, ik wil het graag aan je doorgeven:

Soms kalmeert God de storm, 
maar soms laat God de storm ook uitrazen 
en kalmeert Hij Zijn kind.




2 opmerkingen:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.