donderdag 14 november 2013

Moed

In mijn vorige blog deed ik een oproepje en vroeg iemand een blogje te willen schrijven over de Open Doorsdag die afgelopen zaterdag is geweest. Ik kreeg een reaktie van Eline Prins en zij heeft deze blog willen schrijven. Heel erg bedankt hiervoor! Eline heeft zelf ook een weblog, neem daar ook eens een kijkje, het is een blog vol lekkere, gezonde recepten en achtergrondinformatie!

Pinterest

Het thema van de open doorsdag was moed. En ik hoor het Anne van der Bijl nog zeggen. In het vraaggesprekje wat hij had met Ron van der Spoel. Voor al die mooie dingen die u gedaan heeft voor Open Doors, daar was zeker wel moed voor nodig. Moed??.. Ik geloof niet in moeD antwoord hij. Ik geloof wel in moeT met een T. Het gaat er om dat we moeten, dat we gehoorzamen aan de boodschap van de bijbel om het evangelie te verkondigen.

Later wordt moed omschreven als 'doen wat je niet kunt'. Je kunt het niet, er zijn geen uitwegen, maar toch moet je het doen. Je krijgt er de kracht voor. Dat is hoe moed werkt. Dit komt in alle lezingen verder die dag naar voren, dat de sprekers getuigen van situaties waarin zij geen uitkomst zagen, maar God boven alles stond en de weg wees.

Een heel andere vraag kwam bij mij naar boven naar aanleiding van de lezing van Rik Nipken (auteur van: het dwaze van God). Hij had zich ooit de vraag gesteld wat zijn geloof inhield als het spiegelde aan de tekst in de bijbel die zegt dat verdrukking en vervolging hoort bij het volgen van Jezus.

Als ik dan de getuigenissen aan me voor bij laat gaan, dan vraag ook ik me af, wat houdt mijn geloof in als ik geen tegenstand ervaar? Het drukt me met mijn neus op de feiten dat we in een welvarend en vrij land wonen. Iets waar we dankbaar voor mogen zijn..... Of toch niet?

Maar het allermooiste was het getuigenis van mijn zoontje die samen met zijn broer had deelgenomen aan het kinderprogramma. Twee dagen later stapt hij uit zijn bed en zegt nu weet ik de tekst opeens weer, die we hadden geleerd bij die zondagsschool;
'En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld.'
Dat geldt voor hen, onze broeders en zusters die vervolgd worden en voor ons.


1 opmerking:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.