woensdag 20 november 2013

Timemanagement

Timemanagement!Vroeger peinsde ik er niet over me over zulke onderwerpen te buigen. Ook niet over 'speedcleaning' of 'verhalen vertellen', maar sinds ik me bewust ben van het feit dat ik als moeder/ huisvrouw een scala aan mogelijkheden heb om me in onderwerpen te verdiepen en daar in de praktijk mijn voordeel mee te doen, ben ik niet meer te stoppen!


Dit keer heb ik het boekje 'Een volle agenda, maar nooit te druk' in handen van Denise Hulst. Over Benedictijns timemanagement. Hoewel het een boekje is wat vooral geschreven is voor mensen die betaald werk hebben, haal ik er toch een paar leuke tips uit.


Eergisteren las ik het volgende, ik heb het ietsje aangepast:
De dagorde binnen een abdij kent een tijd voor God, een tijd voor de ander, een tijd voor jezelf, een tijd voor studie en een tijd voor werk. Dat betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over de vraag of er wel een juiste balans is tussen al deze verschillende activiteiten. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over de vraag wanneer je aan bepaalde taken toekomt, omdat dat verankerd ligt in de dagorde. Dat je je daardoor geen (of in ieder geval een stuk minder) zorgen maakt, komt omdat je onderbewuste het makkelijker vindt om deze zorgen lost te laten op het moment dat taken een plek hebben gekregen in de tijd. En dat is precies het heilzame effect dat de moderne mens kan ervaren bij het invoeren van een vast dagritme, met een bewust begin en een bewust einde.
En zo probeer ik nu de dag van te voren in te delen en kan het er ongeveer zo uitzien:

Tijd voor God: 13.00- 14.00
Tijd voor elkaar: 15.00- 18.00, 20.00- 21.00
Tijd voor jezelf: 11.00- 12.00,  21.00- 22.00
Tijd voor studie: 14.00- 15.00
Tijd voor werk: 8.00- 11.00, 18.00- 20.00



Ik heb al gemerkt dat sommige dingen elkaar kunnen overlappen. Als we tijd voor elkaar hebben, gebeurt het wel dat we gezellig op de bank koffie drinken of aan het praten zijn, maar ondertussen pak ik ook m'n haakwerk erbij. Als ik met het huishouden bezig ben, heeft m'n dochtertje ook wel aandacht nodig, daar neem ik ook de tijd voor, maar ga dan weer verder met het werk.

Wat hier ook benadrukt wordt is dat je een duidelijke tijd van beginnen hebt voor een onderdeel, maar ook van stoppen. Als je ergens mee bezig bent, dan zorg je dat je daar met al je aandacht bij bent, maar ook zorg je ervoor dat je op tijd afrondt, spullen weer opbergt en je klaar maakt voor het volgende.

Ik vind het prima werken, hoef me nu niet meer af te vragen wanneer ik nou 'even tussendoor' een blogje kan schrijven of een hoofdstuk kan lezen. Daar heb ik tijd voor vrij gemaakt. En ook de kids weten waar ze aan toe zijn. Op woensdagmiddag ben ik een uurtje even ergens anders mee bezig, je mag best dingen vragen, maar probeer er even mee te wachten. De andere kant is dat ik er ook écht helemaal ben als het tijd is voor 'elkaar'!



Als ik de dag indeel denk ik na over waar ik behoefte aan heb, 

zodat ik genoeg energie en tijd over houd voor later op de dag.

Ik heb nog 10 minuutjes 'werktijd', waar ik het bloggen in onder breng.
Vandaag heb ik een ander schema dan het voorbeeld dat ik gaf.

Maak er een mooie dag van!





8 opmerkingen:

  1. Ja, die angst ken ik, maar heb ik ook overboord gegooid. Als ik afhaak of het niet volhoud, dan heb ik er die paar dagen/weken/maanden toch profijt van gehad en ga ik op zoek naar iets anders. Er zijn zoveel verschillende manieren, leuk toch om ze allemaal uit te proberen, zo wordt je nog es 'ervaringsdeskundige' haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het schemaatje overgenomen Lieneke. Die ga ik aanpassen volgende week en voor mezelf gebruiken. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie, die hou ik er ook in: "Als ik afhaak of het niet volhoud, dan heb ik er die paar dagen/weken/maanden toch profijt van gehad en ga ik op zoek naar iets anders." Dat is lekker praktisch denken! Hier wil ik heel 'globaal' 's ochtends een tijd van werken maken (schoonmaak bijv.) en 's middags (zeker na schooltijd) een tijd voor familie - tenminste, dat is waar ik me op richt, het loopt wel eens anders. Over de andere 'tijden' nog niet zo nagedacht, goeie nadenker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een handig schemaatje zeg! Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat super... heel erg knap van je... ik heb de stilte agenda gekocht en ga proberen ook te plannen. Nu moet ik heel veel rusten dus is plannen soms heel moeilijk..Maar met zo'n schema als jij schrijft heb ik nu wel even handvatten... Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hee wat goed zeg, kwam hier via een link van refo-Mama, maar ben blij dat ik deze blog alsnog heb gezien. Wat is dat lastig hè, je tijd goed indelen? Goed dat je er mee bezig bent...nu ik nog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat grappig dat ik hier dit boekje voorbij zie komen. Toevallig had ik vorige week een info-avond bij de kerk. Dat ging over de Benedictijnen, we gaan namelijk begin volgend jaar naar het Benedictijner klooster voor 'n weekendje met een aantal kerkleden. Daar volgen we dan ook de kapel-diensten en ongeveer hun dagorde.
    Zo'n schema vond ik inderdaad ook zo gek nog niet...je weet dan precies waar je aan toe bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk zeg! Ben benieuwd hoe dat is, ik was het ooit ook van plan, maar er is nog niets van gekomen. Niet perse een Benedictijns klooster, maar gewoon ergens waar ze 'stilteweekenden' hebben.
      Geniet ervan!

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.