woensdag 9 april 2014

Een dagschema


Afgelopen week heb ik een basisschema gemaakt. Dat betekent, dat wanneer ik 'gewoon' thuis ben ik precies weet wat ik wanneer doe. Het is een prettig schema om mee te werken, omdat de taken erg verspreid zijn. Zo ben ik, alles bij elkaar opgeteld, toch nog wel zo'n 4 uur bezig met huishouden en daar is het koken niet in meegerekend. Ik werd geïnspireerd door die 'beginnende levensregel' van Benedictus. Ook in een klooster heeft alles een vaste tijd. De kunst en daardoor ook de oefening zit 'm echt in het beginnen en stoppen en de aandacht die je hebt voor waar je op dat moment bezig bent.
♥ Romance of the Maiden ♥
Als je met iets ontspannends bezig bent en je ziet dat er huishoudelijk wel wat dingen kunnen gebeuren, richt je jezelf toch op waar je mee bezig bent. Dat wat 'aandacht' nodig lijkt te hebben, heeft het óf al gehad óf krijgt het later op de dag nog een keer. Zo zit ik nu lekker te schrijven, terwijl ik weet dat er achter de bank een doos met boeken omgegooid is. Toch laat ik dat maar even zo, omdat deze tijd me ook kostbaar is, de jongste slaapt en de andere meiden zijn met vriendinnen buiten bezig.
Het 'oog voor kleine dingen' vind ik grappig, maar schiet er nogal bij in, ook iets waarin ik mezelf wil oefenen, omdat ik geloof dat het verschil maakt. Het houd in dat je even dat boek weer netjes in de boekenkast zet, even de manden onder de tafel recht zet, even een cd'tje opruimt, een spiegel schoonmaakt, een kussen recht legt, een paar dorre blaadjes uit je plant verwijderd, een kopje in de vaatwasser zet... dát! Leuk toch?!
Onderzetters van hout
Hier is het schema, ik zou zeggen doe er je voordeel mee als je er iets mee kunt.
'Rust' betekent in dit geval dat ik de kleine naar bed breng, ik ga dan altijd even naast haar liggen en val soms ook in slaap;) Een dag afsluiten houdt in dat ik nog wat haak of lees of op Facebook rondneus.
En wanneer ik dan een ochtend of avond weg ben, dan vervalt dat stukje en pak ik het weer op zodra ik thuis ben.



Dagschema: maandag - vrijdag

7.00- 8.00:      Opstaan/aankleden/ontbijten
8.00- 9.00:      Keuken + huiskamer netjes
9.00- 10.00:    Was + boodschappen
10.00- 10.15:  ‘Oog voor kleine dingen’
10.15- 11.00:  Koffie/(voor)lezen/zingen
11.00- 12.00:  Beweging/spel/ontspanning
12.00- 12.30:  Lunch

12.30- 14.00: Tijd voor ‘S’: Slapen/studie/schrijven
14.00- 15.00: Huishouden
15.00- 16.00: Beweging/spel
16.00- 17.30: Met eten bezig


17.30- 18.30: Huishouden
18.30- 18.45: ‘Oog voor kleine dingen’ 
18.45- 19.45: Ontspanning/(voor)lezen/zingen/spel           
19.45- 20.45: Rust
20.45- 21.30: Dag afsluiten
21.30- 22.00: Lezen/slapen
Ezra 10:14 - Rise up

1 opmerking:

  1. Mooi overzichtelijk zo voor jezelf. Ik vind het ook het prettigst werken met een schema. Leuk om een kijkje in jouw schema te mogen nemen ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.