zaterdag 26 april 2014

´Gezegend leven´ van Wil Derkse


Omdat ik de smaak ´van het Benedictijnse lezen´ te pakken had, wilde ik dit boek er ook nog over lezen. Echt heel veel meer moois vind ik het niet bieden na ´een levensregel voor beginners´, maar de schrijver schrijft op een prettige manier, alsof je je tijdens het lezen even in een abdij waant en de ´monniken´ bezig ziet zijn. De orde en de rust komen duidelijk naar voren. Als een groep studenten een weekend in de abdij is geweest, is het eerste wat een studente doet als ze thuis komt, haar kamer op ruimen. Ik kan het me goed voorstellen en denk dat ik maar eens een weekendje met een paar van de kids ga plannen!:-)
Eén hoofdstuk vond ik erg leuk om te lezen, over ´de dagelijkse studie´, wat met name het lezen van boeken inhoudt.

Pinterest

Hij zegt hierover:
In een cultuur van een overstelpend bombardement van snel wisselende en opeenvolgende communicatie in felle beelden en veelal harde muziek lijkt een pleidooi voor stevig lezen en het lange stilzitten met een boek een hopeloze en verloren zaak.
Nou, niet voor mij!:)

Pinterest

Wat het lezen tot een dagelijkse studie maakt is dat je het niet bij het lezen alleen laat, maar ook de leerzame dingen die je leest in praktijk gaat brengen. Een nuttig principe, wat ik wil onthouden. Het is niet zo moeilijk om goede boeken te lezen, maar om er echt iets mee te dóen is een heel ander verhaal.

Nog een citaat waarbij ik moest glimlachen en waar ik mee afsluit.
Iemand die onderuitgezakt de afstandsbediening van programma naar programma laat springen, biedt geen verheffende aanblik, terwijl de aanblik van iemand die studeert of anderszins in lectuur is verdiept aanlokkelijk is en vol schoonheid.
Eindelijk iemand die het begrijpt!


3 opmerkingen:

  1. Leuk, die boeken-quote. Ik ben nog steeds weg van lezen. Nu ik een e-reader heb ik het nog erger geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook iemand die je hélemaal begrijpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja,echt leuk... inspirerende levensstijl van de Benedictijnen.. heb een keer een week een stilte week in een klooster van hen gezeten. Ik lees niet zoveel meer uit een papieren boek, maar wil dat meer gaan doen.. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.