woensdag 10 december 2014

Ik wilde iets snoeien

Gisteren heb ik een ingrijpend definitief besluit genomen. Ik ga van facebook af! Dat klinkt heel zwaar en overdreven, maar gezien het aantal bedenkingen en tegenwerpingen die door mijn hoofd zijn gegaan en hoe lang het geduurd heeft voordat ik zover was, schijnt het toch wel iets te zijn wat je niet zomaar even doet.

Clematis snoeien

Ik wilde mezelf eerst tot 31 december de tijd te geven om er nog goed over na te denken. Totdat ik een onweerstaanbaar verlangen kreeg iets 'rigoureus radicaals' te doen en ik niks anders dan dit kon bedenken.

Wanneer snoei je welke plant?

Wat me over de drempel heen heeft geholpen is de eerste 'stiltetip' van Mirjam vd Vegt uit haar boek 'Koester je hart' Er staan 40 tips in om meer stilte, rust in je hart en leven te creëren. Ik wil ze eigenlijk allemaal uitproberen. Dus doe ik mezelf dit boek cadeau...als afscheidscadeautje zeg maar:)

Ze schrijft over de 'tuin van je leven' (altijd een mooi beeld) en gaat dieper in op het snoeiproces, dat nodig is, voor meer groei en bloei.

Fruitboom snoeien - Fruitbomen snoeien (video)

Ik wilde iets snoeien en koos hiervoor.
Het is eigenlijk maar een klein dingetje, alsof de Tuinman mij Zijn snoeimes geeft en me een klein stukje zelf laat snoeien, zoals een kind een ei mag breken bij het bakken van een taart.
Hij doet het grote en echte werk!
Uit ervaring weet ik dat m'n gedachten niet langer van de een naar de ander zullen vliegen, door alle berichten die iedereen post. Op die manier zal er iets meer 'stilte' zijn, hoop ik meer onverdeelde aandacht te kunnen geven aan de mensen om me heen.

Cutting lavender, read more on Tuinieren.nl. #lavender #pruning

Het woord 'radicaal' is een beetje blijven hangen. Wat is het lang geleden dat ik iets 'radicaals' deed!
Ik ben benieuwd wanneer en wat jullie voor radicaals gedaan hebben?

Basket of Lavender

Inmiddels ben ik vandaag begonnen met de tweede stiltetip. Het heet: 'stop met vergelijken'!
Morgen daar meer over.

2 opmerkingen:

  1. Ja, social media kunnen een hoop kostbare tijd wegnemen. Het stemt tot nadenken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed! Voor mij was het een tijd terug ook echt een hele moeilijke stap maar ik kan nu wel zeggen dat het zoveel meer rust heeft gebracht! Heerlijk gewoon. Je zult er geen spijt van krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.