zondag 14 december 2014

Ledigheid...

Ik lag 's ochtends in bed en was al een poosje wakker. Had nog niet zoveel zin om uit bed te gaan. Maar hoe langer ik in bed lag, hoe negatiever mijn gedachten werden. Over mezelf, over anderen. Zou dat bedoeld worden met de tekst 'Ledigheid is de duivels oor kussen'?? Ik zou het zomaar geloven. En dat terwijl de volgende opdracht was om eens een dagje te turven bij elke veroordelende gedachte. Om die 's avonds bij God te brengen. Ik koos er meteen voor om maar helemaal niet af te turven, het zou weleens een hele lange lijst kunnen worden, maar om het meteen maar bij God te brengen en dat was een goed besluit!


Ooit ergens in mijn geloofsleven heb ik de keus gemaakt om niet meer te oordelen. Anderen niet, maar ook mezelf niet meer. Dat lukt met veel vallen en opstaan, maar vooral door de hulp van de Heilige Geest. Ik merkte dat bij een eerste opwelling diep in mijn hart, om iets te gaan doen, er soms wel 20 onzuivere bijbedoelingen bij me opkwamen. Ik denk dat dit een van de tactieken van de duivel is om iets goeds wat God door ons heen wil en kan doen, tegen te houden. Het twintigste vers uit 1 Johannes 3 speelt voor mij (nog steeds) een belangrijke rol in de keuze om al die 'stemmen' tot zwijgen te brengen en ervoor te kiezen het goede te doen:

Dat, indien ons hart (ons) veroordeelt, 
God meerder is dan ons hart 
en kennis heeft van alle dingen.

God is Greater than Our Hearts and Knows All Things. [1 John 3:20]

Ik heb de volgende stiltetip daarom voor mezelf wat aangepast. Halverwege de ochtend las ik de dagtekst en vond het zo mooi, dat ik er voor koos om dit voor ogen te houden. 

En Hij heeft u, 
toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, 
samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven, 
en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. 
Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, 
en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen. 
Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt 
en daardoor over hen getriomfeerd. 
Kolosenzen 2: 14-15

Wanneer ik dit voor ogen houd, voor mezelf, wordt het al een stuk makkelijker om ook niet over anderen te oordelen. En dat geeft heel veel rust!


Zomaar een krabbel
Wanneer ik 's avonds eten ga koken, is dat ook het tijdstip waarop mijn peutertje het liefst lekker op schoot wil zitten en aandacht wil. Omdat ze 's middags niet meer slaapt, is dit het moment dat ze moe wordt. Soms is er een grote broer of zus die haar wil voorlezen, maar dat is ook niet altijd zo. Van de week kwam ze in de keuken terwijl ik met het eten bezig was en zei ze heel zielig: 'niemand wil met me spelen!' Ik heb haar toen lekker bij me in de keuken 'geïnstalleerd' en ze vond het helemaal heerlijk!


Op haar tafeltje heb ik wat gekleurde lampjes gelegd, 
het nodigt haar uit om daar lekker bezig te zijn.


We zijn wat aan het oefenen met de tulband, ik gebruikte hem nooit, omdat ik dacht dat het toch niet zou lukken de cake er mooi uit te krijgen, maar het lukt best goed! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.