woensdag 3 december 2014

Vrede waar geen Vrede heerst

Cappuccino

In de bieb heb ik een prachtig klein boekje gevonden. Het heet ´Omdat U bent...´
Zo is de titel van het eerste hoofdstuk: 'Omdat U bent, mag ik er zijn!' 

Een paar citaten, het eerste is uit het hoofdstuk:
 'Omdat U mijn vreugde bent, heb ik alle reden tot blijdschap'.
Wat zegt Jezus? 'Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden. Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel? Of wat zal een mens geven in ruil van zijn leven?' (Mat. 16: 24-26)
Dit lijkt wel geluk op zijn kop. Een taal die helemaal niet past in ons denken. Toch zit hierin het geheim, om dwars door alle omstandigheden heen de blijdschap vast te kunnen houden, namelijk dicht bij Jezus blijven, Hem blijven volgen, ook als het ons iets kost. Dan hebben we de belofte, dat deze blijdschap ons nooit afgenomen kan worden, want Jezus heeft beloofd, dat Hij ons niet alleen zal laten. (Joh. 16: 22)
His fingers ran like spiders up and down the keys, playing a soft melody that tugged on the heartstrings of anyone near enough to hear the soulful sounds.
Pinterest

Een tweede citaat komt uit het hoofdstuk
'Omdat U mijn vrede bent, kan ik gerust zijn.'
God deelt zo graag zijn gaven uit. Het ligt aan ons of we ze willen aanpakken. Vaak kiezen we liever zelf onze cadeautjes uit. Zo willen we allemaal graag in vrede leven, dus kiezen we voor een woonwijk, waar het rustig is. We sturen onze kinderen naar een school, waar weinig problemen zijn en we bouwen ons eigen veilige nestje thuis. Maar hoe leren dan de mensen, die Christus nog nooit hebben ontmoet, zijn vrede kennen? Jezus Zelf kwam van de volmaakte hemel naar een zondige, donkere aarde. Hij geeft ons juist Zijn vrede om Hem te kunnen volgen naar plaatsen waar Zijn vrede nog niet heerst. Als Hij mijn Vrede is, dan kan ik met een gerust hart alles opgeven wat 'zeker' lijkt, om achter Hem aan te gaan. Dan zullen anderen ook gaan zien, dat Hij te vertrouwen is. Deze vrede hebben we nodig in een tijd waarin steeds meer zekerheden wegvallen. In paniek rennen velen in hun onwetendheid naar allerlei bronnen die er prachtig uitzien aan de buitenkant. Het enige wat ze daar uiteindelijk vinden, is een lichamelijke of geestelijke dood. Jezus zei: 'Mijn vrede geef ik jou, mijn vrede laat ik jou'. Laat niemand je van die vrede beroven. 
Pinterest

Het zijn vooral de dik gedrukte zinnen die me heel erg aanspreken. Het is niet echt een 'veilige buurt' waar we wonen en er gebeurt best wel eens wat. De laatste tijd vragen mensen me, of ik me wel veilig voel en of het wel te doen is om onze kinderen hier op te voeden. Dit stukje geeft me precies het antwoord in de mond, wat ik tot nu toe nog niet zo goed wist te formuleren.
Ik ben weer helemaal teVREDEn met ons plekje!

..
Pinterest

6 opmerkingen:

  1. amen en de tijd is bovendien erg kort en zovelen hebben die vrede nog niet in hun binnenste, in hun ziel en leven nog voor eigen rekening. Gisteren las mijn vrouw voor wij gingen slapen die wonderlijke tekst uit Hebreen 13 de verzen 12 en 13: "Daarom heeft ook Jezus, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden. Zo laat ons dan tot Hem uitgaan buiten de legerplaats, Zijn smaadheid dragende" en de volgende verzen van opoffering. Veel zegen daar en vooral vruchten die eeuwigheidswaarde hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reaktie! Mooi, inderdaad bijzondere tekst! Ook veel zegen!

      Verwijderen
  2. Dank je wel voor het delen.
    Het bemoedigt me!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig stukje! de Heer heeft me hiernaar toe geleid...ik moest dit lezen...bedankt...veel liefs...soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi dat je dit me ons deelt, zo uit je hart. Weet je; een buurt kan nog zo veilig lijken maar we hebben overal Zijn vrede nodig. Alleen met Zijn vrede voelen we ons ook werkelijk die van binnen veilig.

    Mooi boekje joh!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi stukje:)! Ongelofelijk hoe God in elke situatie, hoe vervelend soms ook, vrede kan brengen!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.