woensdag 10 april 2013

Eenvoudig leven (4)

Sterker nog, ik beschouw alles als verlies, 
want het kennen van mijn Heer Jezus Christus 
gaat alles te boven.
Fil. 3: 8

Het is nog maar iets van de laatste jaren dat ik me serieus buig over de vraag wat ik als mijn levensdoel beschouw. De woorden 'lange- en kortetermijn doelen' en 'visie' waren niet echt aan mij besteedt. 


*


Toch is het om de een of andere reden een vraag voor me geworden en heb ik, om een lang verhaal kort te maken, mijn levensdoel in een korte, duidelijke zin geformuleerd, nl: 
Het najagen van de Liefde.
Daar heb ik onlangs nog een soort van doelstelling aan vastgeplakt, om het mezelf wat concreter te maken als ik voor een keuze sta:
Ik wil elke kans aangrijpen om Jezus beter te leren kennen. 
Dit heeft me enorm geholpen om bijv. een keuze te maken, of zelfs om op bepaalde punten tot overgave te komen. Het trekt me (soms) over de streep, om tegen mijn vleselijke natuur in te kiezen en te handelen.

Dit is nu een typisch voorbeeld van iets dat het leven eenvoudiger, maar niet makkelijker maakt. Wel mooier! Als je je leven eenvoudig wilt leven, zorg dan dat je weet waarom je leeft of voor Wie je leeft!
En maak het jezelf niet weer moeilijk door uit te sluiten dat dit in de loop der tijd nog weleens kan veranderen.


Welk levensdoel heb jij? 


* meer prachtige foto's op deze weblog

5 opmerkingen:

  1. Zo'n 20 jaar geleden dacht ik dat het nodig was een doel te hebben in mijn leven, want dan betekende het leven iets. Mijn vader zei toen tegen mij, misschien is Gods doel met jouw leven wel dat je gewoon je leven leeft en je daar meer dan genoeg aan hebt. En ik denk dat hij daar gelijk in had. Gelukkig mag ik wel leven aan Zijn hand!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook dat hij daar gelijk in heeft!
      Het is dan ook niet bedoeld om het leven meer betekenis te geven.
      Ik merk bij mezelf dat het helpt om om te gaan met één van die grote levensvragen:'waarom leef ik hier op aarde?' en om aan de hand daarvan keuzes te maken.
      Bedankt voor je waardevolle aanvulling! Een blog die ik pas gepost heb beaamt dit ook:
      http://lessenuitdevervolgdekerk.blogspot.nl/2013/04/de-zin-van-mijn-bestaan.html#more

      Verwijderen
  2. En wat lijken we dan ineens veel op elkaar :-)
    Dat schoot allemaal als flarden door mijn hoofd.
    Ik heb het maar zo samengevat zoals je al weet..

    In Leven blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijken we tóch op elkaar, leuk hoor, ben er trots op!:-)
      Vooral die hoofdletter 'L' doet 't 'm volgens mij, heel mooi!!
      Enne... gooi die flarden er maar lekker vaak uit hoor!

      Verwijderen
  3. Mooi! Mijn motto is "flourish like a palm tree" (n.a.v. Psalm 92 vanaf vers 13). Vers 13 en 14 waren onze trouwtekst. Het sprak me enorm aan en vandaar ook dat ik mijn blog die naam heb gegeven :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.