woensdag 17 april 2013

Eenvoudig leven (5)

Soms lees je iets en dan is er die 'klik', het raakt je, het doet iets met je. Zo was het van de week met dit stukje dat je straks kunt lezen. Het is een eenvoudige waarheid die goed is om te horen als je je leven eenvoudig wilt leven.
Het is daarom goed om eerst nog eens naar de defenitie van eenvoud te kijken:
Mijn hart, tong en daden spreken zonder opsmuk één zelfde taal, overeenkomstig God en Zijn Woord.
De tekst die we deze keer bekijken komt uit Kolossenzen 1: 16 en daarna schrijf ik het stukje dat me raakte:  
In Hem is alles geschapen, alles in de hemel en alles op aarde, het zichtbare en het onzichtbare, vorsten en heersers, machten en krachten, alles is door Hem en voor Hem geschapen. 
Leven we daarentegen niet alsof God voor óns is geschapen, om ónze bevelen op te volgen, óns te zegenen en te zorgen voor ónze geliefden?
Kun je een God prijzen die niet verplicht is zijn daden aan je uit te leggen?
 

Wilkin van de Kamp heeft een boek geschreven met een titel dat eenzelfde soort boodschap geeft:
God speelt geen enkele rol in mijn leven.Hij is de regiseur!
Ik heb mezelf niet bedacht, ik heb mezelf dit 'lot' niet gegeven. Ik heb God niet bedacht, Zijn Woord niet verzonnen. Hij is God. Het is Zijn plan. Hij heeft mij hier in deze eeuw dit specifieke plekje gegeven. Durf ik dat ook te geloven in de moeilijke situatie waarin ik mij bevind? Vraag of eis ik van God dat Hij mij hieruit redt? Of vraag ik of Hij mij de genade wil geven om ook in dit stukje lijden, Zijn Naam groot te houden, Zijn Naam te verheerlijken en bekend te maken als de Énige, Ware, Levende, Almachtige, Alwetende en Alomtegenwoordige God?

Soms worstel ik met woorden, lukt het me niet goed om daarmee duidelijk te maken wat ik wil. Het is misschien dát wat de Heilige Geest ook moet doen in ons hart.

Tot slot een kort filmpje. 
Het hoort ook bij het boek van Francis Chan: 'Te gekke liefde', waaruit ik het stukje heb overgenomen.
Laat niemand nu denken dat we een afstandelijke God hebben die daar ver weg maar doet wat Hij wil. Want wat Hij doet, zonder dat Hij daartoe verplicht is, is dichtbij ons komen, Zichzelf láten kennen en Zich over ons ontfermen en ons liefhebben... wat een genade!







2 opmerkingen:

  1. Prachtig stuk over eenvoudig leven.
    Een leven dichtbij Jezus wordt vanzelf steeds simpeler en eenvoudiger....Hij is de regisseur, dat vind ik mooi gezegd en het is WAAR!
    Ik wil je bedanken voor al je reacties op m'n blog!
    Liefs, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel!
    En geen dank;-) Je schrijft prachtige blogs, die vaak herkenbaar zijn en leuk om te lezen!!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.