vrijdag 12 april 2013

Prijs de Heer! Ik ben dood!

Sinds ik in de Here geloof, werd mij gedurende vele jaren voorgehouden dat ik mijzelf dood moest rekenen voor de zonde.
Dat 'rekenen' deed ik van 1920 tot 1927. Maar hoe meer ik dat deed, des te duidelijker zag ik mijzelf als zijnde springlevend voor de zonde. Ik kon gewoon niet geloven dat ik dood was. En ik kon ook niet sterven. Telkens wanneer ik anderen hierover om raad vroeg, werd ik verwezen naar Romeinen 6: 11.
'Reken uzelf dienovereenkomstig eveneens dood voor de zonde maar levend voor God door Jezus Christus onze Here'.
Hoe meer ik dat vers las en hoe meer ik 'rekende', des te verder verwijderde de dood zich van mij! Het 'rekenen' hielp mij niet om die dood te bereiken. Ik achtte de leerstellingen in de Bijbel van hoge waarde, maar ik begreep niet waarom al mijn 'rekenen' mij geen enkel resultaat opleverde. Ik piekerde hier een aantal maanden over en zei tegen de Here:
'Als dit probleem niet wordt opgelost, als U me niet helpt om deze belangrijke waarheid te begrijpen, dan stop ik met al mijn werk. Ik zal dan niet langer prediken en U niet meer dienen. Ik moet hier eerst inzicht in hebben!' 
Ik zocht maanden lang naar een antwoord en soms ging ik over tot vasten. Maar er gebeurde niets. Op een onvergetelijke morgen, was ik boven biddend in de Bijbel aan het lezen. Ik bad: 'O Here, open mijn ogen.'

En plotseling zag ik het! Ik zag dat ik één was met Christus. Ik zag dat ik in Hem was en toen Hij stierf, stierf ik ook. Ik zag mijn dood als een gebeurtenis uit het verleden die net zo echt was als Zijn eigen dood. Want toen Hij stierf was ik in Hem. Mijn hele probleem was dus verdwenen. Vanwege deze ontdekking was ik uitzinnig van vreugde. Ik sprong op uit mijn stoel en riep:
'Prijs de Heer. Ik ben dood!' 
Ik rende naar beneden, de keuken in en greep de broeder die daar hielp bij de arm en zei tot hem: 'Broeder, weet je al dat ik dood ben?' Hij keek mij niet begrijpend aan en zei: 'Wat bedoel je?' Ik voegde er daarom aan toe: 'Weet je niet dat Christus al gestorven is? Weet je niet dat ik stierf in Hem? Weet je niet dat mijn dood net zo echt is als die van Hem?' O, hoe reëel is dat feit voor mij! Ik wilde wel door alle straten van Sjanghai rennen om mijn ontdekking rond te bazuinen. Sinds die dag heb ik geen moment meer getwijfeld aan de realiteit van deze uitspraak:
'Ik ben met Christus gestorven aan het kruis.'

Uit: 'Een ontmoeting met Watchman Nee' door James Chen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.