zaterdag 6 april 2013

Mijn boekenkast

Leuke vraag in een reaktie op mijn vorige blog, welke boeken er in mijn boekenkast staan, omdat dat nou net niet te zien was op de foto. Daar ga ik nu dus even een blogje aan wijden.

Omdat de zending en vervolgde christenen erg mijn hart hebben, vind je daar veel boeken over. Wat zending betreft vind ik de boeken van Isobel Kuhn erg mooi en leerzaam. Ook de boeken van Don Richardson zijn heel waardevol! Boeken van Elisabeth Elliot vind ik ook heel fijn om te lezen.
Wat vervolgde christenen betreft, ik heb ooit het boek 'lijden en leven in overvloed' in Cambodja gelezen. Het is heel heftig en toch staat het ook vol van Gods goedheid. Verder boeken van Anne vd Bijl, broeder Yun en Anneke Companjen.

Verder heb ik aardig wat boeken van John Piper. Hoe hij het Evangelie brengt, dat stemt me ontzettend dankbaar, vreugdevol, maar ook tot nadenken.

Ik heb weleens de gewoonte gehad om een seizoen met een bepaalde schrijver door te brengen, vandaar de boeken van Noor van Haaften, Henri Nouwen en Henk Binnendijk in mijn kast. Ik heb goede tijden 'met hen' beleefd!

Er staan wat dagboeken, waaronder (gelijk maar even reclame maken) 'Sprankelend', een dagboek van en door vrouwen, waarin ik 15 dagen over Jeremia voor mijn rekening mocht nemen, erg leuk om te doen!



Een Zuid-Afrikaanse Bijbel, omdat ik dat taaltje zo heerlijk eenvoudig vind, neem nou bijv. Jes.41: 10:
Moenie bang wees nie,
Ek is by jou
Moenie bekommerd wees nie,
Ek is jou God
Ek versterk jou,
Ek help jou,
Ek hou jou vas,
Met My eie hand red Ek jou.
Andere schrijvers zijn: Max Lucado, Melodie Green (van Keith Green), Spurgeon, Joyce Meyer, Oswald, Chambers, Wilkin vd Kamp, Watchman Nee en Bill Hybels.

En in tijden dat ik met mijn handen in mijn haar zat schafte ik opvoedboeken aan, zoals 'ieder kind zijn eigen aanpak'. Ook boeken over gezond- en fitheid en 'de huishoudcoach' en 'vrolijk huishouden' kocht ik in dergelijke gemoedstoestanden.

Tegenwoordig koop ik bijna geen boeken meer. De bibliotheek heeft een heel uitgebreid arsortiment, waar ik me elke keer weer over verbaas. Maar ook heb ik mezelf toegestaan de vrijmoedigheid te nemen om bij vrienden of gemeenteleden een kijkje in hun boekenkast te nemen en te vragen of ik iets zou mogen lenen. En kom ik een boek tegen dat ik zó ontzettend mooi vind, dan vraag ik het meestal voor mijn verjaardag. Zo heb ik de laatste keer het boek 'Lijden in Gods hand' van Christa Rosier gekregen, dat boek wil ik gewoon nog een (paar) keer lezen!

En nee...ik lees eigenlijk zelden romans, maar als ik er dan 1 wil noemen is het 'Bevrijdende liefde' van Francien Rivers...maar die staat niet bij mij in de kast.

Er ontbreekt nog 1 boek in deze lijst, dat is die van mezelf...
Die wil ik ooit nog eens gaan schrijven.
Ik weet alleen nog niet waarover.
De tijd zal het leren!

Welke boeken staan er in jouw boekenkast?



1 opmerking:

  1. Ik heb een heleboel boekenkasten. Ik wilde dat je dichterbij woonde, dan konden we ruilen :-) Ik zou wel wat van Elisabeth Eliott willen lezen.

    In mijn kast staan veel boeken over Indianen. Vooral romans. Ooit wil ik er over schrijven. Een jeugdboek. Verder heb ik veel romans. Ik houd van romantische verhalen, niet te zwaar. geen thrillers. Mijn wereld thrillt al genoeg.

    Trouwens, ik denk dat ik een heel mooi boek voor je heb. Het is in het Engels en heet: Not less than EVERYTHING. The courageous women who carried the Christian gospel to China. ( geschreven door Valerie Griffith) Wil je hem hebben? Dan stuur ik het naar je toe. Ik heb het gebruikt voor een verhaal maar doe er niets meer mee. Ik hoor gauw van je.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.