dinsdag 2 april 2013

Ruilen?

Tevergeefs heb Ik me afgemat,
Ik heb al mijn krachten verbruikt,
het was voor niets, het heeft geen zin gehad.
Komen deze woorden je bekend voor? Menig ouder heeft ze gesproken als het ging om de opvoeding van hun kind. Menig zendeling heeft deze gedachten gehad! En recentelijk heb ik deze blog met een dergelijke uitspraak afgesloten.

Er ging een diepe ontroering door me heen toen ik tot me door liet dringen dat Jezus Zelf deze woorden spreekt, door de profetie in Jesaja 49: 4. Jezus, tevergeefs?? Is Hij zó dichtbij gekomen, dat Hij ook hierin precies met ons mee kan voelen waar we doorheen gaan als ons werk vruchteloos lijkt te zijn en we al onze energie voor niks verspild lijken te hebben? Dat is wel héél dichtbij!


De tekst houd hier niet op, de zinnen die volgen, daar wil ook ik me aan vastklampen, sámen met Hem!

Maar de HEER zal Mij recht doen,
Mijn God zal Mij belonen.
Alles wat we doen als was het voor de Heer, zal niet tevergeefs zijn! Alles wat we doen in gehoorzaamheid aan God, zal Hij belonen.

En dan spreekt God, Zijn Vader Hem bemoedigend toe in vers 6:

Dat je mijn dienaar bent om de stammen van Jakob op te richten en de overlevenden van Israël terug te brengen, dat is nog maar het begin. Ik zal je maken tot een licht voor alle volken, opdat de redding die ik brengen zal tot aan de einden der aarde reikt.
Wat blijkt hieruit dat Gods gedachten, plannen en wegen vele malen hoger zijn dan die van de mens!
Het leven van Jezus, wat de grootste mislukking leek in mensenogen, een falen voor de wereld, een groot fiasco, een belachelijk schouwspel voor de wereld... God zal recht doen en Zijn arbeidersloon geven.

Maar... ik heb niet alleen alles voor niks gedaan, het is ook nog eens allemaal mijn eigen schuld!

Nu komen we bij het Evangelie, want Jezus heeft juist dit op Zich genomen. Het was onze, het was mijn mislukking, het waren mijn verspilde krachten, het waren mijn vergeefse afmattingen, het waren mijn fouten, mijn zonden die Hij met Zich mee droeg.
We hebben Pasen gevierd. Een niet mis te verstane ruil heeft plaatsgevonden:
Hij mijn zondige, zieke, ik-gerichte, mislukte, vergeefse, afgematte, verspilde, vruchteloze leven.
Ik Zijn volmaaktheid, Zijn gerechtigheid, Zijn God-gerichtheid, Zijn Leven,... en ja Zijn beloning!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.