vrijdag 5 april 2013

Het huishouden

Graag zou ik zo af en toe eens wat bloggen over het huishouden. Misschien helpt het me om er wat meer structuur in te brengen.
Het is niet zo dat er totaal geen structuur te vinden is, want al is het met vallen en opstaan gegaan, ik kan wel met een gerust geweten vertellen dat ik het een en ander geleerd heb. En toch, ben ik gewoon van nature een chaootje! Natuurlijk is het waar dat wanneer de was zich opstapelt en de keuken om een poetsbeurt schreeuwt en er in de gang van alles ligt wat op een andere plek hoort en de bedden nu wel weer eens verschoont mogen worden... natuurlijk is het waar dat ik dan beter aan de slag kan gaan, dan al mijn aandacht te focussen op de letters van mijn toetsenbord. Maar er gebeurd iets met me als ik aan het schrijven ben... ik raak gemotiveerd!!
Over 'aan de slag' gaan gesproken. In de loop der jaren heb ik al aardig wat inspiratie opgedaan. Van 'flylady' tot 'aan de slag met de huishoudcoach' en 'vrolijk huishouden' en nog vind ik het leuk om daar uit te putten. Maar het leukste en meest inspirerende vind ik nog wel om eens bij iemand op de koffie te gaan. Zoveel huishoudens, zoveel manieren, zoveel motieven, zoveel eigens... ja, dat vind ik erg leuk om te zien. Het gevaar is dat wanneer ik dan bij iemand ben, dat ik het ook zó wil. Zo heb ik eens bij iemand gezien dat alle educatieve materie netjes geordend in een kast stonden, werkelijk een lust voor het oog! Ik nam diezelfde week nog onze kast onderhanden en maakte van mijn boekenkast een etalage, in de hoop de kinderen zo tot knutselen en andere speelfestijnen dan schermpjes aan te moedigen. En dat is gelukt, zozeer dat na een aantal weken er niets meer over was van die keurige uitnodigende kast. Ik had zin om de hele inhoud zo in een vuilniszak te gooien! Dus heb ik gisteren alles er weer uit gehaald en het oorspronkelijke doel van een boekenkast weer in ere hersteld. En wat ben ik trots en blij met dit resultaat, want ik heb een grote liefde voor het geschrevene!


Zo heb ik geleerd om niet langer iets te willen zoals anderen dat hebben, maar om mijn eigenheid een plek te geven, ons huis tot een thuis te maken met de mogelijkheden en de middelen die we tot onze beschikking hebben. 

Waar haal jij inspiratie vandaan?

8 opmerkingen:

  1. Wat een leuk stukje :). Het is herkenbaar hoor! Sommige dingen lijken bij anderen erg leuk, maar in jouw gezinsleven blijken ze opeens heel onpraktisch te zijn. Ik heb gelukkig een man die me leert dat een thuis vooral praktisch moet zijn :).

    Groetjes!
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nu ook nieuwsgierig welke boeken er in je kast staan, dat kan ik net niet zien;).
    Bij mij is het vaak ook niet zo geordend, ik leer het wel steeds meer:). Ach, kinderen onthouden welke sfeer jij als moeder brengt dan je schoonmaakacties. Er mag geleefd en gespeeld worden vind ik...
    maar orde is ook belangrijk, dus op z'n tijd een opruimactie met vuilniszak ernaast, geeft mij lett en fig weer ruimte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook een zoektocht, om het allemaal 'rond' te krijgen wat gedaan moet worden aan huishoudelijke dingen. Ik ben eigenlijk helemáál niet praktisch en huishoudelijk, en vind het dus ook wel leuk om tips te lezen (ooit geabonneerd op flylady, maar het waren me veel te veel mails per dag). Ik merk steeds meer hoe belangrijk het is om me ook hierin te laten leiden door God zelf, en niet door 'mijn' ideeën, door 'wat anderen vinden', of door te vergelijken met anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn man verzuchtte vanmorgen: Wat ben ik blij dat jij het merendeel van de huishouding op je genomen hebt. Ik zou het er niet bij kunnen doen; ik zou mijn concentratie verliezen (werk aan huis ).

    Dat was een leuk compliment. Ik ben ook niet zo huishoudelijk maar ik vind het toch een mooie taak om mijn huis op orde te krijgen/hebben. Het helpt me ook om mijn gedachten rustiger te maken: dingen doen. En als ik het goed plan kan ik echt anderhalve dag besteden aan het schrijven van een nieuw boek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk stukje! Om eerlijk te zijn heb ik mijn huishouden redelijk op orde. Ik maak een schema in de computer en probeer me daar zoveel mogelijk aan te houden.
    Wat geweldig zo'n kast voor boeken vooral bij een ander.
    Ik had vanmorgen net al mijn boeken op alfabetische volgorde in de kast gezet omdat ik me soms suf zoek naar een bepaald boek. Hopelijk gaat het werken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook een keer gedaan, op alfabetische volgorde, wat een klus is dat!
      En dat schema, is dat niet iets wat je in een blog zou kunnen delen?;-)

      Verwijderen
    2. Dat is misschien wel een goed idee (wel wat privé natuurlijk). De grote lijnen zal ik eens omschrijven.
      Dank je voor je tip. Binnenkort zal ik er eens iets over bloggen op www.managervanhetgezin.blogspot.nl

      Verwijderen
    3. Leuk dat je dat wilt doen, dankjewel!

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.