zondag 6 januari 2013

Fascinerend wereldbeeld


Fascinerend, vind je niet? Een zaadje dat je in de grond stopt en het geheim wat daar plaatsvindt, het schiet wortel, onzichtbaar voor de wereld, maar al gauw of na een langere poos, wordt het zichtbaar boven de grond en groeit het uiteindelijk uit tot een reusachtige boom, of struik, of plant, of bloem, of grassprietje.
Allemaal tekenen van het bestaan van God. ‘Alle dingen hebben hun bestaan in Hem’ (Col. 1: 7), ‘In Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij’(hand. 17: 28) Álle dingen, van het grootste en kleinste hemellichaam in het universum tot het gele blaadje van een boterbloem. Allemaal door Hem bedacht. Elk nieuw leven, een teken van God, van het kleinste miertje tot de hoogste langnek (girafJ), van de kleine embryo tot de oude grijsaard. Ik word er blij van als ik bedenk dat het leven komt van een Levende, liefdevolle, rechtvaardige, heilige God.
Hoe kijk je tegen de wereld aan? Gaat het allemaal alleen maar slechter en bozer en neemt het kwaad alleen maar toe en dreigt er ramp na ramp? De liefdeloosheid neemt zichtbaar toe. In wat voor tijd groeien onze kinderen op? Allemaal helemaal geen dingen om vrolijk van te worden. Zijn er daarom in deze tijd zoveel mensen depressief? En hoe ga ik daar zelf mee om? Hoe voorkom ik dat ik mee gezogen wordt door neerslachtigheid, moedeloosheid en stress?
Er is in ieder geval één ding wat me hierbij helpt en dat is dat prachtige beeld wat we overal om ons heen zien en straks weer zullen zien als er weer nieuwe knopjes aan de bomen verschijnen.

Hier op aarde zal alles uiteindelijk een einde hebben. De graven zullen opengaan en we zullen een nieuw lichaam krijgen, een opstandingslichaam. En dat zal iets zijn waar ik me nu nog maar moeilijk een voorstelling van kan maken. We zaaien een vergankelijk lichaam en we oogsten een onvergankelijk lichaam.
Toekomstmuziek? Moeten we hier onze tijd uitzingen, overleven?

Wat is het wereldbeeld van God?
Geloof, hoop en liefde…Dat is wat God ons geeft om ons staande te houden in deze wereld, in welke tijd we ook leven, daar moeten we het mee doen en het is genoeg!
Geloof is het zeker weten van dingen die je (nog) niet ziet. God ziet deze dingen wel! Gods, voor ons, onzichtbare werk, is realiteit en al zichtbaar voor God en Gods werk is eeuwig, het goede wat God begonnen is, zal Hij voleindigen, Hij laat het niet los!
Zal ik het dan wel loslaten? Zal ik niet vasthouden aan Gods beloften? Zal ik niet gewoon geloven in Wie God is: Genadig, barmhartig, hulpvaardig, liefdevol, heilig, rechtvaardig, vol mededogen, de weg, de waarheid en het Leven!
Hoop op een betere toekomst, hoop doet leven, hoop is zo iets moois, want het belooft iets beters, iets mooiers!
Elkaar liefhebben lijkt moeilijk in een wereld waarin mensen vooral aan zichzelf denken, maar wij hebben die liefde niet van onszelf, het is de liefde van God die we zelf mogen ontvangen en die we door mogen geven aan onze mannen, aan onze kinderen, aan de mensen die op ons pad komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.