maandag 14 januari 2013

Gezellig


Er zijn dagen dat je zoveel dingen moet doen, dat je voortdurend achter jezelf aanrent. Er zijn ook dagen dat je een beetje met je ziel onder je arm loopt.
En op die dagen moet je oppassen dat je geen zelfmedelijden krijgt. Andere vrouwen zijn allemaal nuttig bezig, maar jij zit maar een beetje op de bank de tijd te doden met internet. Maar, je kunt het ook anders zien. Het is fijn dat niet alle dagen zo hectisch zijn, dat er ook dagen zijn waarin je toekomt aan dingen die je ‘altijd al hebt willen doen’ of iets waarvoor je je normaal de tijd niet gunt.

Ik ben verbaasd over wat zomaar een ‘losse uitspraak’ lijkt te zijn met me kan doen. Zo zei van de week iemand wat ze met haar puberzoon van 12 afgesproken had:
‘Als je nou na het eten je huiswerk doet tot 8 uur, dan gaan we daarna gezellig wat drinken, warme chocolademelk of thee, dat maakt me niet uit en dan kun je ook nog even tv kijken.’
Zo’n simpele zin, want wees eerlijk, wat stelt het nu eigenlijk voor? Zo’n simpele zin klinkt me dan zó ontzettend knus in de oren! Wat ben ik toch vaak aan het mopperen tegen die jongens denk ik dan… En besluit acuut het voorbeeldige voorbeeld van dit knusse gezin te volgen. We gaan het gezéllig maken en dat kan heel eenvoudig!

Het is vrijdag en als ik eerlijk ben zie ik een beetje tegen de avond op. De kinderen mogen opblijven, het wordt een lange avond. Maar met het goede  voornemen nog vers in mijn hoofd, besluit ik er goed over na te denken en vraag ik ’s ochtends al aan de kids: ‘Wat vinden jullie nou een écht gezellige avond, wat hebben we daar voor nodig?’ Het antwoord is éénluidend: chips en een film! Oké, we maken er vanavond een gezellige avond van! Door mijn hoofd is inmiddels iets in gang gezet: chips?  Alweer??? Film? Holland’s got talent komt toch op tv? Misschien is vanavond wel het goede moment om ‘appel crumble’ te maken met een gezellige dot slagroom… en de kaarsjes gaan natuurlijk aan… en zo gaat het door. Na nog wat ‘gezellige’ raad van een vriendin besluit ik de chips te vervangen door ‘een ordinaire schaal popcorn’ en wil ik ze allemaal na het eten hun pyjama aan laten doen, gezellig! Helaas blijkt heel onze buurt op een gezellig avondje uit te zijn, want de popcorn is uitverkocht! Geeft ook eigenlijk niet, die appel crumble zal wel vullen. Als ik ’s middags nog even naar school ga wordt ik aangesproken door de meester: ‘Zo, jullie hebben vanavond een gezellige avond???’ Haha, ik moet er wel om lachen, eigenlijk is het niet zo heel uitzonderlijk, doen we zulke dingen wel vaker.



Ergens in mijn achterhoofd ben ik bang dat het een groot fiasco wordt, het is gezellig of niet, kun je dat plannen? Dat zal blijken. En het is gebleken, want het was best wel heel gezellig. De meiden hebben appels geschild en gesneden, de oven heeft z’n werk prima gedaan! Een van de jongens heeft sinaasappels uitgeperst en dat is omgevallen, maar daar deden we natuurlijk niet moeilijk over, waarom zouden we, we hadden ook nog cola! Iedereen was aardig tegen elkaar, want we hadden immers afgesproken een gezellige avond te hebben! Alle meiden (incl. ikzelf) pyjama aan, kaarsjes aan en gesetteld op de bank voor de tv.  

Later dacht ik terug aan een ander gesprek dat ik de volgende dag had. Met de man van die vrouw, weet je nog, die zo’n knusse uitspraak deed! Hij vertelde over een flinke aanvaring aan tafel die avond, waardoor hij zoonlief naar z’n kamer had gestuurd. Over de nare puberstreken van zijn zoon enz.
Ik schiet spontaan in de lach… en begrijp best dat het allemaal helemaal niet leuk is… maar het klinkt zo… zo… zo herkenbaar! Wat goed dat dat ook kan en mag, gewoon een keer je dag niét hebben, gewoon een keer géén gezellige avond… gewoon gewoon!

En opnieuw, voor de zoveelste keer, neem ik me voor om te geniéten! Genieten van het leven met de man en kinderen die me lief zijn. Genieten van de momenten dat er rust en ruimte is om het extra gezellig te maken, genieten van de dagen die zo gewoon of soms saai lijken, genieten van een huis vol rommel, van een huis waarin enige orde aangebracht lijkt, van dagen vol rust en dagen vol herrie.
Er is een tijd van… zegt Prediker, en zo is het maar net!


3 opmerkingen:

  1. Ben een stuk terug aan 't lezen en kwam dese tegen! Wat herkenbaar, behalve die pubers dan ;).... Genieten, genieten, genieten... Dat neem ik me steeds weer voor! Zeker als ik weer in 't hospice heb gewerkt... Dan treft 't me weer... 'T leven is eindig... Ben zo dankbaar dat ik daar ieder weekend aan herinnerd mag worden! Maar toch baal ik weer van mezelf dat andere dingen soms ineens weer belangrijker lijken... En 't genieten naar de achtergrond is verdwenen... In dese hechtische tijd.... Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je deze oude blog leest!! Ja, het is heel hektisch deze tijd, ik geniet op sommige dagen vooral als we 's avonds allemaal weer onxe ogen dicht kunnen doen!;)

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.