dinsdag 15 januari 2013

Misbruik

Heerlijk, een nieuwe roman ligt voor me. Deel 1 heeft me niet teleurgesteld en ik ga ervan uit dat deel 2 dat ook niet doet.

Al na enkele hoofdstukken echter vind er iets afschuwelijks plaats. Het meisje dat nog maar een jaar of 5 is denk ik, is gefascineerd door hun nieuwe buurman en deze man weet haar zo te bespelen dat ze, zonder dat haar ouders het weten naar hem toe gaat en blijft gaan. Helaas heeft deze man geen goede bedoelingen en de spelletjes die hij met haar speelt blijven niet bij kinderspelletjes. Het gaat zover dat hij haar écht pijn doet en daar dan ontzettend spijt van heeft en haar allerlei bedreigingen en onder tranen manipuleert om vooral niets te zeggen, tegen niemand.
Ik vind dit zo te afschuwelijk voor woorden, dat ik geneigd ben het boek maar weer aan de kant te leggen en naar de bib. terug te brengen, vind er gelijk niks meer aan… Deze keer lukt het me ook niet zo goed om het weer naast me neer te leggen en na een poosje dringt tot me door waarom. In het nieuws wordt weer veel aandacht besteedt aan de slachtoffers van misbruik in de katholieke kerk. Mijn maag keert zich om als ik bedenk dat het niet alleen in een romannetje voorkomt, maar gewoon écht. Ik herinner me ook het boek dat ik in het voorjaar las: ‘vrijheid voor Linn’, over kinderprostitutie in Thailand… je hart breekt toch als je bedenkt dat deze dingen op dit moment gebeuren, door veelal westerse toeristen?!  En dit is nog maar een kleine greep uit de onuitsprekelijke ellende en vuiligheid en verderf die op aarde te vinden is.

Gisteren kwam ik door een dagboek uit bij Openbaring 6: 2 en 4
‘En ik zag een wit paard, en Hij Die erop zat, had een boog. En Hem was een kroon gegeven en Hij trok uit, overwinnend en om te overwinnen.’
‘En een ander paard, dat rood was, trok uit, en aan hem die erop zat, werd macht gegeven de vrede van de aarde weg te nemen, en te maken dat men elkaar zou afslachten. En hem werd een groot zwaard gegeven.’
En nu het stukje dat ik vanochtend las, 1 Korinthe 15: 24, 25:
‘Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.
Want Hij moet Koning zijn, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd.’
Koning Jezus trok uit, overwinnend en om te overwinnen…
Hij trok uit de hemel, nam de gestalte aan van een mens, kwam als klein baby’tje… overwinnend en om te overwinnen…
Een rood paard en hij die er op zat… verslagen! tenietgedaan!
Een wit paard en Hij die er op zat: Overwinnaar!!!
En God zal alle tranen van hun ogen afwissen…

                                             



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.