zondag 23 februari 2014

40 dagen huishouden, dag 1

Dag 1, zondag

40 dagen lang zal ik het huishouden tot m’n hoogste prioriteit stellen. En ik kan je vertellen dat dit heel wat is voor iemand die graag op de bank zit te lezen, te schrijven, te haken, gitaar speelt en  met vriendinnen koffie drinkt en kletst en er voor anderen wil zijn!
Ik wil dit alles heel vertrouwelijk met je delen en zal beginnen met het vertellen van één van mijn motieven. Misschien denk je dat ik dit voor mijn man doe of voor mijn kinderen, maar nee hoor, ik doe het vooral voor mezelf! Ik dróóm al jaren over een huis waar alles op rolletjes loopt en waar genoeg tijd en energie overblijft om ook andere dingen aan te pakken zonder schuldgevoel dat aan me blijft plakken als een kleverige toffee aan je kiezen. Waarom is het me dan nog steeds niet gelukt? Het antwoord moet ik je helaas (tot nu toe) schuldig blijven. Door dit schrijven en deze tijd met jou probeer ik mezelf te inspireren, te motiveren, maar toch vooral te activeren!
Er moet alleen nog een plan komen en die ga ik vandaag hier met je delen.
Iemand stelde me voor om een tijdschema te maken en suggereerde dat als ik 40 uur in de week met huishoudelijke taken bezig zou zijn, dat toch zeker resultaat zal hebben. Ik ben het daar helemaal mee eens, maar 40 uur vind ik te veel… ai, dat begint al niet goed.
Een Bijbels principe wat ik graag hoog wil houden of in elk geval in ere wil herstellen, is om 6 dagen te werken en 1 dag te rusten. Als ik per dag 5 uur aan het huishouden besteedt, kom ik aan 30 uur per week. Dat lijkt me mooi om mee te beginnen. Het voordeel van dit alles is dat ik niet na m’n werk thuiskom en dan nog het huishouden moet doen. Daar ben ik dan (onder andere) ook voor thuis gebleven zullen we maar zeggen. Die ene dag rust zit ook in die 40 dagen, dat lijkt me wel zo eerlijk.


Er ligt een week vakantie voor me*. Ik twijfelde even of ik na die week zou beginnen, maar heb besloten dat ik toch echt gelijk deze week begin.
Gisteren las ik in het boekje van Wim Stuyck iets over prioriteiten stellen. Het is het bekende (?) ‘Eisenhowermodel’. Wanneer je dit toe wilt passen zal de volgorde van je taken er als volgt uitzien:

1.        Belangrijke taken die ook dringend zijn (A)
2.        Belangrijke taken die niet dringend zijn (B)
3.        Onbelangrijke taken die wel dringend zijn (C)
4.        Onbelangrijke taken die niet dringend zijn(D, van Delegeren, deleten of dumpen!)

Dit wil ik deze 40 dagen in mijn achterhoofd houden. Aan mij de eer om elke taak de juiste letter te geven.

Dat was het voor vandaag! Het is tenslotte een rustdag. Ik heb een paar kleine dingetjes gefixt, zodat het net wat schoner en opgeruimder oogt (doekje door de wasbak, keukenaanrecht schoon en netjes, het schoolbord schoonvegen…).  



* Wanneer ik deze blog plaats ben ik al een week bezig. Het is (voor mij) niet te doen om dezelfde dag ook nog een blogje te schrijven en een beetje leuk te maken. Stoor je er niet aan, alles ligt nog zo vers in mijn geheugen als was het de dag van vandaag!







8 opmerkingen:

  1. leuk!! ik ga je volgen misschien wordt ik dan ook iets netter,
    maar vandaag is het rustdag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. knap hoor succes. ik ga je op de voet volgen, eigenlijk hoop ik gewoon dat ik veel van je leer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh, griezels..
    Bij je vorige berichtje dacht ik nog:..."Heerlijk, ik voel me al helemaal thuis.. zo zit ik nou ook in elkaar..."
    Nu krijg ik een beetje de kriebels... 40 dagen je huishouden als hoogste prioriteit... mèèèn.. wat dapper. Ik voel zelf nog eigenlijk ehm.. een beetje weerstand om zoiets te doen. En tegelijk bewonder ik je om deze stap..
    Misschien moet ik ook eens een dappere stap zetten.. want ergens wil ik het ook weer wel...

    Nou joh.. zet em op. Ik ben vreselijk benieuwd naar je ontdekkingstocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk stukje en een goed voornemen Lieneke. Ik ga je zeker volgen en hoop dat ik iets van je leren kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk stukje en een goed voornemen Lieneke. Ik ga je zeker volgen en hoop dat ik iets van je leren kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wie weet krijg ik door jouw energie, de juiste intrinsieke motivatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. marijke van vuuren24 februari 2014 om 09:34

    Het model van Eisenhower moet ik regelmatig voor mijn studie gebruiken en dan is het huishouden meestal geen prioriteit ;-) ik ben benieuwd naar de overige 39 dagen, succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.