maandag 24 februari 2014

40 dagen huishouden, dag 2

Dag 2, maandag

In the morning when I rise
Give me Jesus
You can have all this world,
But give me Jesus!

Half 7 stap ik uit bed en luister naar dit lied. Ik heb het nodig, ik heb Hem nodig!
Ik kom er al gauw achter dat deze dag heel anders zal lopen dan ik gepland had. Zag ik mezelf om half 8 al de ramen zemen buiten, onze kleine meid van 2 besluit wakker te worden met buikpijn en moet 2 keer overgeven, zo heb ik al wel voor kwart over 7 ons bed verschoond, maar verder schiet het niet heel erg op. Vandaag was het de bedoeling dat we met het openbaar vervoer naar mijn zusjes gingen, maar doemscenario’s van een spugend kind in de metro spookten door mijn hoofd, niet heel aantrekkelijk moet ik zeggen. Na nog een emmer erbij moeten pakken besluit ik dat we thuis blijven.

En dan kan ik mijn draai even niet vinden. Vertel mijn dochters dat ik deze dag 5 uur aan het huishouden ga besteden, om me even later met een boek op de bank te nestelen! Dat voelt niet goed, alsof ik aan het ontspannen ben voordat ik ook maar iets heb uitgevoerd, zo heb ik het niet geleerd. Dus ga ik aan de slag en uiteindelijk kan ik om half 4 zeggen dat m’n werk erop zit! Verbaasd het me serieus dat ik echt moe ben?? De ramen zijn schoon, daar geniet ik enorm van nu de zon zo lekker schijnt! Toen ik de emmer leeg gooide in de wc plonsde de helft ernaast, dus moest ik de wc ook gelijk maar even een goede beurt geven. Verder heb ik op m’n knieën de vloer gedweild, omdat we er met de stok toch soms niet al die kleverige dingetjes af krijgen. Een dochter (12) schiet me te hulp en samen kruipen we over de vloer. Als het klaar is kijk ik er steeds naar, het is lang geleden dat het er zo schoon uitzag.


Ik peins onderwijl over wat ik een poosje terug las in het boek ‘Goed werk’ van Tim Keller. Hij schreef dat God van werken houdt. Hij deed het zelf ook die zes dagen en nam daarna een dag rust en vond dat een goede zegen voor ons mensen. Hoe zou de wereld eruit zien als het gebod er net even wat anders uitzag: ‘1 dag zult gij werken, 6 dagen rusten’. Dit is één van de doorslaggevende reden dat ik mijn leven een wending ga geven wat het huishouden betreft. Dit is mijn werk en ik wil leren het met plezier te doen. Eén van de manieren om dat te leren is om aan het eind van de dag te kijken naar wat ik allemaal gedaan heb (voor zover het dan nog zichtbaar is) en te zeggen: ‘Het is goed!’






5 opmerkingen:

  1. Suces! Ik vindt het ook heerlijk als de boel schoon is.
    Helaas door mijn lichamelijke problemen is het hier veeeeel minder schoon dan ik graag zou willen.
    Manlief wil wel meer doen maar hij werkt 36 uur en dan vind ik niet dat hij ook nog eens thuis zoveel aan het poetsen hoeft. Ik ben al heel blij dat hij de bovenverdieping op orde houdt. Zelf doe ik beneden dus maar lang niet zoals ik zou willen...en de was,koken,boodschappen, administratie, dat soort dingen doe ik ook. Maar toch...het steekt me soms wel dat ik niet als een goede vrouw het huis netjes kan houden en dat manlief moet bijspringen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer goed inderdaad.... dat is een mooie manier om naar je huishouden te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig hoe je het omschrijft, zo herkenbaar, Ik las laatst dat als je je bedenkt dat je het voor God doet het allemaal leuker is om te doen. Ik zet vaak opwekkings muziek op en dat doet goed. Succes met alles, ik blijf je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Het is ook een geschenk van liefde aan je kinderen wanneer je hun thuis zo lekker schoon houdt. Sinds ik het zo bekijk kan ik er echt van genieten om mijn huishouden te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Spugende kinderen kunnen alles in de war sturen maar je hebt lekker doorgezet! Zelf werk ik niet zo lang achter elkaar. Ik neem wel rust tussendoor hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.